nieuws

JCB JS200 en JS240 oude naam voor nieuwe modellen

bouwbreed

Hoewel de type-aanduiding onveranderd is gebleven, zijn de nieuwe versies van de JCB-rupsgraafmachines JS200 en JS240 twee, op een groot aantal punten gewijzigde grondverzetters. Meer vermogen, meer comfort alsmede een technisch gemodificeerd hydraulisch systeem met nieuw filterconcept vormen de niet-zichtbare, maar belangrijk merkbare verbeteringen. In het oogspringend is wel het gemoderniseerde uiterlijk van de machines en dat is te vinden in de afgeronde cabine- en motorkapconstructie en het contragewicht.

De beide JCB machines JS200 en JS240 zijn van oorsprong Japanse (Sumitomo) ontwikkelingen, maar die thans bij JCB SCM Ltd in het Engelse Uttoxeter worden gebouwd. Het gebruik van Isuzu-dieselmotoren in deze JCB-machines is derhalve niet zo opmerkelijk. De nieuwste versies van deze stille en zuinige motoren staan garant voor grote prestaties en vragen een bescheiden onderhoud. Interessant is dat het smeeroliefilter maar een maal per 500 draaiuren dient vervangen te worden.

Een extra aan het filtersysteem toegevoegd Nephron by-pass filter draagt zorg voor het filtreren van stofdeeltjes uit het hydraulisch systeem tot een grootte van 1,5 micron. Het resultaat hiervan an is een langere gebruiksduur van de hydraulische olie en de filters en in het verlengde hiervan een langere levensduur van de hydraulische componenten.

Computerprogramma

Beide modellen zijn uitgerust met een zogenaamd CAPS II-systeem door middel waarvan het motor- en hydraulisch vermogen elektronisch optimaal aan de werkomstandigheden worden aangepast. Dit computerondersteund regelsysteem is door de machinist met schakelaars te beinvloeden in de werkstanden zwaar, normaal, licht en fijn. Dit CAPS II systeem onderscheidt zich van het eerder toegepaste regelsysteem door een uitgebreider computerprogramma, waarmee extra kracht voor zwaar hijswerk wordt geleverd en waarmee steeds het juiste motortoerental wordt ingesteld bij gebruik van een hydraulische hamer.

Voor de JS200 staan drie en voor de JS240 vier graaf-armlengtes aangegeven terwijl naast de standaard monogiek volgend jaar een driedelige knikgiek is te leveren voor een gemakkelijk hanteren van aanbouwstukken.

Meer opbreekkracht

Dankzij het circa 500 kg hogere machinegewicht en de hydraulische Power Boost zijn hefkracht en stabiliteit nog meer toegenomen. Ook de bredere onderwagen onder de JS200 draagt hier in belangrijke mate aan bij. Nieuwe en verzwaarde hydraulische cilinders zorgen voor een hogere werksnelheid waardoor cyclestijden met 10 tot 20% worden teruggebracht en leveren 20% meer opbreekkracht.

Voor zowel de JS200 als de JS240 is er keuze uit drie onderwagens met verschillende afmetingen. De bovenzijde van de rupsbalken werden afgerond en de gaten onder de bovenrollen vergroot om reiniging te vergemakkelijken. De onderkant is geheel gesloten om beschadiging te voorkomen.

Met een ‘autoshift’ wordt het vermogen van de rupsmotoren via drie overbrengingsverhoudigingen automatisch aan de rijomstandigheden en bodemcondities aangepast.

De nieuwe versie van de JCB JS200 onderscheidt zich ten opzichte van zijn voorganger door de afgerond vorm van cabine, motorkap en contragewicht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels