nieuws

Geprefabriceerd systeem voor driescharnier tunnels

bouwbreed Premium

Tijdens de Betondag introduceert Terre Armee BV te Tilburg een systeem voor het bouwen van driescharnier tunnels met prefab betonnen elementen. Het is in Nederland nog niet toegepast.

Het systeem wordt elders al toegepast, onder de merknaam TechSpan. Het is een produkt van de wereldwijde T.A.I. Groep, waartoe ook Terre Armee behoort. TechSpan is reeds toegepast voor treintunnels en bruggen in Spanje. Volgens P.J.M.J. Heijmans van Terre Armee is het bijvoorbeeld geschikt voor het uitvoeren van fietstunnels onder nieuw aan te leggen auto- en spoorwegen. De afmetingen van de elementen zijn variabel.

Het TechSpan systeem bestaat uit halve bogen van gewapend beton, die om en om op twee ter plaatse gestorte balken of een plaat geplaatst worden. Aan de bovenzijde passen zij met hol en dol in elkaar, waarbij ze elkaar half overlappen. Het volgende element kan dus steeds tegen het vorige geplaatst worden. Is de hele tunnelboog gereed, dan wordt het topscharnier voorzien van een in het werk gestorte betonnen balk, die voor de verbinding zorgt.

Afwerking

De tunnel kan op verschillende manieren worden afgewerkt, bijvoorbeeld door een constructie van grond met een talud of wapening. Het uiterlijk van de constructies kan aangepast worden aan het karakter van de omgeving, door toepassing van een geschikte oppervlaktestructuur. De open einden van de tunnel ke met kop- en vleugelwanden of met schuin afgesneden elementen worden uitgevoerd. Volgens Terre Armee kan een tunnel met het TechSpan systeem zeer snel en eenvoudig gebouwd worden. “Een ploeg van vier man plaatst 15 tot 20 strekkende meter tunnel per dag, waarbij de weersomstandigheden een minimale invloed hebben”, aldus een toelichting. “De zeer eenvoudige montage hoeft niet door gespecialiseerd personeel te worden uitgevoerd. Steigerwerk en ondersteuningsconstructies zijn niet nodig.” De halve bogen worden met behulp van een kraan geplaatst. Afhankelijk van de eisen die aan de tunnel gesteld worden, ke de voegen tussen de elementen waterdicht worden afgewerkt.

Reageer op dit artikel