nieuws

Ergotruck: nieuw concept voor huisvuillogistiek

bouwbreed

Met de veranderde aanpak van huisvuilinzameling is, binnen het logistieke gebeuren in binnensteden en de bebouwde omgeving, behoefte ontstaan aan een nieuw concept huisvuilwagen, dat een compromis vormt tussen groot laadvermogen en smalle voertuigconstructie. Ook op het gebied van arbeidsomstandigheden worden hogere eisen gesteld die dwingen tot een ergonomisch verantwoord machineontwerp. De Ginaf Ergotruck lijkt op beide terreinen een geslaagde ontwikkeling.

De Ergotruck kent een nieuw type chassis dat specifiek werd ontwikkeld voor de huisvuilsector. Het reeds langer door Ginaf toegepaste zelfcorrigerende HPVS-veersysteem dat hydro-pneumatisch werkzaam is op de achter as (of tandem) is hier uitgebreid met een computergestuurde rolstabilisator. Bij hoge opbouw biedt dit veersysteem een hoge machinestabiliteit.

De ergonomische karakteristieken van de Ginaf B2121-N Ergotruck worden bepaald door de opvallende vooroverbouw-cabine met een instap- en vloerhoogte van 350 mm alsmede een pneumatisch bediende, naar binnen draaiende cabinedeur aan de instapzijde. Deze cabinetoegang heeft een hoogte van 1,98 m, en biedt een onbelemmerde toegang tot de chauffeursstoel.en de twee zitplaatsen voor de beladers. De bij de vooroverbouw-cabine behorende asopstelling realiseert staat een wettelijke voorasbelasting toe van 9000 kg. De asopstelling biedt tevens ruimte voor een zogeheten middenmotor achter de vooras. De toepassing van een 11,5 tons achteras met dubbellucht montage leidt tot een wettelijk totaalgewicht van 20.500 kg voor een twee-asser en 28.000 kg voor een drie-asser.

Grote opbouw

Een 2,20 meter brede twee-asser laat zich hierdoor zonder bezwaar uitrusten met een 18 kuubs opbouw met automatische minicontainerbelading. Bij een drie-asser is zelfs een 26 kuubs opbouw mogelijk. De Ergotruck zal worden geleverd in vier varianten; als 2,20 m brede twee-asser van 20,5 ton en als 2,50 brede drie-asser voor 28 ton wettelijk totaalgewicht.

Volgend jaar zullen hier aan worden toegevoegd een drie-asser met een breedte van 2,20 m en 2,50 m brede twee-asser.

De Ginaf Ergotruck kenmerkt zich door een vooroverbouw-cabine met lage instap, hoge cabinetoegang en veilige staanplaats voor de belader tijdens korte trajecten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels