nieuws

Baas Baar duldt geen twee soorten kinderen NBM-Amstelland is een bouw- en handelsconcern

bouwbreed

Wat is NBM-Amstelland. Een handelshuis in bouwmaterialen, of een aannemer? “Beide, al onze twee kinderen krijgen even veel aandacht”, stelde Andre Baar, voorzitter raad van bestuur NBM-Amstelland, gisteren in een toelichting op de overname van Cementbouw Beheer. “We dulden geen twee soorten kinderen in de groep.” Nu de aankoop van Cementbouw in een finaal stadium verkeert, ontstaat het grootste handelshuis van bouwmaterialen in Nederland en veruit het meest rendabele onderdeel van deze beursgenoteerde aannemer uit Den Haag.

Makkelijk ging de verwerving van Cementbouw Beheer niet. De zittende directie-voorzitter van Cementbouw, drs Maarten Thomassen, maakte na het versturen van het persbericht over de aankoop bezwaar dat hij door een aannemer werd ingelijfd, en dat daardoor zijn onafhankelijkheid als leverancier van bouwmaterialen in gevaar kwam. Baar kwam met een simpele en afdoende oplossing. Binnen 1 a 2 jaar wordt NBM-Amstelland Handel en Toelevering ingebracht bij Cementbouw, dat gelijk de nieuwe naam wordt van de handelsgroep. “We hebben ons afzijdig gehouden, omdat het een zaak was van directie, aandeelhouders en commissarissen”, verklaart Baar de absolute stilte.

De rel tussen de directie van Cementbouw Beheer (Thomassen) en de eigenaren (de families Van de Poll) en de raad van commissarissen (waaronder Kokje en Koopmans) heeft NBM-Amstelland verrast. “We hadden het helemaal niet zien aankomen. Te meer, daar we elkaar al vele jaren kennen”, zegt Pieter van den Broecke, als lid raad van bestuur belast met de handelsactiviteiten, desgevraagd. Zijn baas Baar vult aan. “Wat voor ons heel nadelig was dat we juist als aannemer werden neergezet, terwijl we ook een handelshuis zijn.”

Van den Broecke laat in zijn toelichting doorschemeren dat na het overlijden van eigenaar Van de Poll vijf jaar gelden de familieleden beter de onderneming had ke verkopen. “Ze hebben de structuurvennootschap door het benoemen van een directeur en een raad van commissarissen wel tot wasdom laten komen, maar gelijktijdig alle zeggenschap verloren. Op papier waren ze heel rijk. Gelukkig boden ze nu pas de onderneming te koop aan, want een aantal jaren geleden waren we bezig met de aankoop van Roelfsema Beheer.”

Voor Baar begint iedereen na de overname met een schone lei “sans rancune”. Om twee bedrijven – Cementbouw en NBM-Amstelland Handel en Toelevering – bij elkaar te brengen, wordt de tweemansdirectie van Cementbouw aangevuld met J.F. Redeker, directeur van de gehele NBM-handelsgroep. “Deze drie gaan bekijken hoe de twee groepen in elkaar ke worden geschoven”, aldus van den Broecke. “Toevallig waren we al een halfjaar gelden begonnen om ons informatiesysteem bij Cementbouw te installeren.”

Van den Broecke zegt niet bevreesd te zijn voor mogelijke maatregelen uit Brussel nu door het samengaan de grootste handelsgroep op het vlak van bouwmaterialen in Nederland is ontstaan. “We hebben echt geen markt dominantie”, zegt hij met grote stelligheid. “De markt is f. 12 tot f. 14 miljard, en met onze omzet van f. 1,5 miljard hebben we dus een markt aandeel van slechts 10 procent.”

Dure aankoop

De aankoop is geen sinecure. Om aan de benodigde middelen te komen, doet men een beroep op de kapitaalmarkt. Het aannemings- en bouwmaterialenconcern NBM-Amstelland betaalt namelijk voor Cementbouw meer dan f. 300 miljoen. Een voorgenomen uitgifte van dertien miljoen converteerbare preferente aandelen tegen een iets hogere prijs dan de laatste beurskoers voor de gewone aandelen zal ten minste f. 300 miljoen in het laatje brengen. “En dan moet er nog iets uit eigen zak bij”, aldus Jan van Dongen, als lid raad van bestuur belast met het financiele traject van deze aankoop. “Het is een zware emissie omdat Cementbouw een dure onderneming is.”

Bij de bestaande aandeelhouders van Cementbouw, de families Van de Poll, zullen drie miljoen preferente aandelen worden geplaatst. Daardoor krijgen zij een belang van circa 10 procent in NBM-Amstelland.

Op grond van de prognoses voor 1995 behaalt de nieuwe combinatie een omzet van f. 3,5 miljard. De nettowinst zou op f. 61 miljoen uitkomen. Door de aankoop haalt NBM-Amstelland Koninklijke Volker Stevin in en komt volgend jaar dan op de derde plaats na Hollandsche Beton Groep en Ballast Nedam. Op Europese Cobouw Top 100 staat NBM gemeten naar omzet in 1994 op de 42-ste plaats en KVS op 35-ste plaats.

Door de inlijving van Cementbouw zullen de activiteiten van NBM voor ongeveer de helft uit handel en industrie bestaan en voor de andere helft uit bouw en projectontwikkeling. Het resultaat voor belasting komt daarentegen voor 70 procent voor rekening van de handelsgroep en blijft bouw en projectontwikkeling ver achter. Hoewel in de uitvoerende bouw de winstmarges beperkt zijn, piekert NBM er niet over de aannemingssector de rug toe te keren. Dit geldt ook voor de doe-het-zelf bouwmarkten Gamma en Karwei. “Geen enkel bedrijf staat op de verkooplijst”, zo verduidelijkt Baar met klem. “Maar de rendementen moeten wel omhoog, dat doen we door de algemene kosten nog beter te beheersen en door betere onderlinge samenwerking. Daarnaast worden de marktposities versterkt door het invullen van een aantal witte vlekken en breiden we uit in het buitenland. Al onze onderdelen moeten, elk in hun eigen werkgebied uiteindelijk tot de Top 3 van Nederland gaan behoren.”

Louche imago

Na de persconferentie reageert Van den Broecke op het onderzoek over de bouwmaterialenhandel dat vrijdag bij de ING Bank werd gepresenteerd. In de begeleidende speech van die middag is de voorzitter van de beroepsgroep, de Hibin, weinig flatteus. A. Lingen had het over het “twijfelachtige klassieke imago” en zei verder dat “handel werd gezien als een wat duistere activiteit waarmee zonder toevoeging van waarde schandalige winsten worden gerealiseerd.”

Van den Broecke is verrast. “Wat is schandalig? Dat is als je geld verdient met ondermaatse praktijken en dat doen wij echt niet. Er is niets oneerbaars aan handel en het image is beslist niet twijfelachtig. Hoe verklaar je dan dat een van onze bedrijven al meer dan een eeuw bestaat, en Cementbouw is ook al van voor de Tweede Wereldoorlog. Je bereikt dat echt niet door het hebben van een twijfelachtig imago.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels