nieuws

Aanleg Deens railtraject komt in Zweedse handen

bouwbreed

De nationale Deense spoorwegmaatschappij DSB is kwaad, omdat de aanleg van een railtraject in aansluiting op de tunnel onder de Sont hoogstwaarschijnlijk toegekend zal worden aan de Zweedse staatsonderneming Banverket. Het was de eerste keer, dat een Deens railpo via een EU-inschrijving werd aangeboden.

De Zweden schreven in met het laagste bedrag, maar DSB meent dat hier sprake is van een ‘dumpprijs’. “Misschien is Banverket bereid een verlies te accepteren, omdat ze capaciteit over hebben. Het staat in ieder geval zondermeer vast, dat ze geen geld verdienen, als ze dezelfde kwaliteit leveren die wij hebben aangeboden. Onze offerte vertegenwoordigt de juiste kwaliteit voor de juiste prijs”, aldus DSB-directeur Erik Elsborg naar aanleiding van de opening van de contractbesprekingen met Banverket.

Het railaanlegpo omvat 18 km dubbelspoor van het centraal station van Kopenhagen naar de toekomstige tunnel. De overige inschrijvers waren Swedisch Rail Systems AB, Heitkamp-Schreck Mieves uit Duitsland en het Britse Balfour Beatty Railway Engineering. De offertebedragen lagen tussen de f. 45 en f. 70 miljoen.

Bouwheer is AS entresundsforbindelsen die staat voor de aanvullende voorzieningen van de brug/tunnel aan de Deense landzijde. Banverket is in Zweden de beheersmaatschappij van de spoorweginfrastructuur. Naar verwachting zal het contract met AS entresundforbindelsen voor eind december worden ondertekend. De werkzaamheden wordt in twee etappes uitgevoerd, waarvan de eerste in mei 1998 en de tweede in maart 2000 wordt afgerond.

Reageer op dit artikel