nieuws

Shuttle Buggy beperkt kosten wegenaanleg

bouwbreed

Vorige week was op de rijksweg A4 ter hoogte van de afritten richting Den Haag een voor Europa en zeker voor Nederland opmerkelijke machine te bewonderen: de Shuttle Buggy, die te vergelijken is met een rijdende asfaltsilo

Bij het doornemen van zijn internationale vakliteratuur stuitte J.D. Ooms, directeur van het wegenbouwbedrijf Ooms Avenhorn BV in het Amerikaanse tijdschrift Highways op de Shuttle Buggy die geproduceerd wordt door de Amerikaanse fabrikant Astec. Intensieve navraag leerde dat het Amerikaanse bedrijf juist een exemplaar naar Europa had gebracht om enkele demonstraties te verzorgen.

In deze demonstratiereeks was tussen poen in Duitsland en Hongarije de mogelijkheid deze machine gedurende een ochtend in Nederland te laten lopen, hetgeen door Ooms direct werd geclaimd voor het po rond het Prins Clausplein.

Werkvoorraad-silo

De zelfrijdende Shuttle Buggy is een twee-assig voertuig dat dient als werkvoorraad-silo tussen de asfaltafwerkmachine en de aanvoerauto.

Het over de weg aangevoerde warme asfalt wordt in de hopper van de Shuttle Buggy gestort en van daaruit via een transportband naar een opslagunit gevoerd. Vanuit deze unit wordt, al naar gelang de vraag van de afwerkmachine het warme asfalt naar de hopper van de afwerkmachine gevoerd met behulp van een laadband.

Hierbij is het niet noodzakelijk dat de Shuttle Buggy een vaste positie inneemt ten opzicht van de afwerkmachine zoals bij lading door een vrachtwagen wel het geval is. De zwenkbare laadband biedt zelfs de mogelijkheid naast de afwerkmachine te functioneren.

Geen tussenstops

Het grote voordeel van het inschakelen van een Shuttle Buggy is dat het afwerken continu kan plaatsvinden en er geen tussenstops gemaakt behoeven te worden voor het wisselen van de aanvoerwagens.

Met name bij het aanbrengen van ZOAB-wegdekken is dit een groot voordeel. Daarnaast kan het door de vrachtwagens aangevoerde asfalt direct gestort worden in de hopper van de Shuttle Buggy waarna de vrachtwagen direct weer weg kan rijden om een volgende lading asfalt bij de centrale op te halen.

Ooms vermoedt, alhoewel dit nog moeilijk te zeggen valt, dat met name bij het aanleggen van lange strekken een winst op in te zetten materieel van ca. 1,5 vrachtwagen behaald kan worden.

De Shuttle Buggy rijdt hier voor de asfaltafwerkmachine van het type Titan 322 van Ooms Avenhorn BV. Terwijl de hopper van de Titan gelijkmatig wordt gevuld wordt aan de andere zijde van de Shuttle Buggy de werkvoorraad snel aangevuld door een asfalttransportwagen welke binnen enkele minuten weer kan vertrekken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels