nieuws

NS houdt provincie aan ‘wurgcontract’

bouwbreed

De Nederlandse Spoorwegen dwingen de provincie Utrecht, op basis van een contract uit 1937, op te draaien voor de kosten van het verdubbelen van de spoorbrug over het Valleikanaal in Amersfoort. Kosten f. 4,5 miljoen.

De NS hebben de provincie laten weten dat ze binnenkort, wanneer de verdubbeling van de spoorbrug is afgerond, een rekening zullen sturen van f. 4,5 miljoen.

De NS baseren zich op een bijna zestig jaar oud contract. Hierin is geregeld dat de provincie moet opdraaien voor de, toen al voorziene, verdubbeling van het spoor wanneer ze zou besluiten het Valleikanaal te gaan graven. Ook het rijk wilde uitsluitend een vergunning voor het kanaal afgeven als de provincie beloofde voor de overbrugging op te draaien. Een jaar later werd besloten het kanaal aan te leggen. De provincie vindt de claim van de NS onredelijk. Hoofd afdeling Waterstaat J. Nieuwenhuis van de provincie: “Het gaat hier om een hele andere verdubbeling dan in het contract. Die was bedoeld om een eventuele uitbreiding van autofabrikant Pon niet in de weg te staan. De fabriek moest immers haar auto’s ke distribueren. De NS wil nu, 60 jaar later, een brug voor personenvervoer in het kader van Rail 21 claimen op basis van dit contract”.

Nieuwenhuis spreekt van een ‘wurgcontract’ omdat men is vergeten expliciet erin op te nemen dat het om een verdubbeling ten behoeve van Pon ging. “Wij zullen deze claim dan ook zeker aanvechten. Wij hebben overigens het idee dat een dergelijk gedateerd contract uberhaupt geen rechtsgeldigheid heeft.”

Volgens de provincie is Utrecht niet de enige die met dergelijke claims van de NS wordt geconfronteerd. “Het speelt op meer plaatsen, waar vergelijkbare situaties voorkomen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels