nieuws

Nederlanders maken kans op metrobouw Tel Aviv

bouwbreed

Een aantal Nederlandse ondernemingen maakt kans op een order voor de bouw van een metro in Tel Aviv. Het gaat om een order van bijna f 2 miljard. “Van $1,2 tot $1,4 miljard”, aldus W. van Gelder, vice-president van het consortium Netherland Rail Association. Gerekend met een dollar van f 1,56 is dat maximaal f 2,2 miljard.

“We schatten onze kansen hoog in”, aldus Van Gelder. De deelnemers in het Nederlandse consortium zijn Strukton (aanleg infrastructuur) en Electro Rail (railbouw, seinen), beide volledige dochters van de Nederlandse Spoorwegen.

Ook Holec Ridderkerk (aandrijving), eigendom van Begemann, en Algemene Seinindustrie (ASI), leverancier van beveiligingssystemen en onderdeel van het Italiaanse concern Sasi, doen mee. Het Duitse bedrijf Bombardier-Talbot, al 25 jaar leverancier van de Nederlandse Spoorwegen, is ook in de combinatie opgenomen.

De eerste contacten voor het Nederlandse consortium legde Van Gelder samen met oud-NS-topman L. Ploeger en Koppenberg (nu lid van de concernstaf van de NS) in juni tijdens een conferentie in Tel Aviv.

Inschrijving

Volgende maand ke bedrijven pas op het Israelische po inschrijven. Vandaar dat er nu sprake is van intensivering van de contacten. Een Israelische delegatie bevindt zich nu in Nederland. De hele procedure neemt nog wel een jaar in beslag, aldus Van Gelder, tevens verkoopdirecteur bij Holec in Ridderkerk.

De bouw van de metro moet in het najaar van 1996 beginnen. Naast de Nederlandse ondernemingen dingen ook een Duits en een Frans consortium mee. De Franse concurrent is GEC-Alsthom met Matra, en ook het Duitse bedrijf Siemens en het Zweeds-Zwitserse concern Asea Brown Boveri maken gemene zaak.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels