nieuws

Graafwerk aan Potsdamer Platz vraagt veel van de aannemers

bouwbreed Premium

Daimler Benz’s bouwplaats aan de Potsdamer Platz in Berlijn stelt hoge eisen aan de aannemers zoals het consortium van de Berlijnse grondverzetbedrijven Hafemeister en Mobius. De gezamenlijke onderneming maakte in januari van dit jaar een begin met het uitgraven van de bouwput waar bij elkaar zo’n 9 miljoen kubieke meter zand en mergel uit vrijkomt. Aan de graafwerken ging het vinden en bergen van deels nog scherpe munitie uit de oorlogsjaren vooraf. De totale investering voor het bouwpo beloopt om en nabij f. 4,8 miljard.

Twee baggermolens halen tot een diepte van 20 meter zand en mergel weg en deponeren de specie of in drijvende bakken die het direct naar de deponie vervoeren of op de wal. In het laatste geval slaan twee nieuwe rups-grijperkranen van Liebherr het materiaal over in vrachtwagens.

Hijskraan

Het gaat hier om een HS 853 HD Litronic en een HS 883 HD Litronic waaraan grijpers met 4,5 kubieke meter bakinhoud hangen. De 853 komt later tot inzet bij de sloop van de zogeheten Passarelle nabij het voormalige Potsdamer Bahnhof. Beide machines staan op een verstelbare onderwagen, beschikken over een interlock voor het gebruik van een trekbak en over een stabilisator voor een schalengrijper. Beide graafmachines ke tevens dienst doen als hijskraan.

Een Liebherr-V8 motor met een vermogen van 330 kiloWatt drijft de 71 ton zware 853 aan. De maximale lengte van de vakwerkgiek beloopt 65 meter. Het maximale volume van de trekbak bedraagt 3 kubieke meter. De 110 ton zware 883 werkt met een motor van 448 kiloWatt. De machine kan lieren met een hefvermogen tot 300 kiloNewton bergen en laat zich op velerlei gebied inzetten.

Bulldozer

Hafemeister zet voor het werk in de tijdelijke depots de Liebherr-bulldozer PR 732 B Litronic in. De machine weegt 17,5 ton en beschikt over een vermogen van 132 kiloWatt. Het schuifblad meet 3,6 meter en kan zes standen innemen. De maximale bladcapaciteit beloopt 4,13 meter.

De intelligente elektronica controleert, coordineert en regelt in de zeven bulldozertypen die Liebherr maakt de functies van de hydrostatische aandrijving. De elektronica past tevens de rijsnelheid aan de benodigde schuifkracht aan.

De 33 ton zware hydraulische graver R 942 Litronic sloopt op de locatie funderingen uit gewapend beton. De machine staat op een HD-S-onderwagen en drijft een hydraulische hamer van Krupp aan. Tot de voorzieningen behoren verder onder meer een aanvullend hydraulisch systeem voor sloopscharen en draaiwerken. De 5,8 meter lange monoblokgiek wordt gecombineerd met de 2,5 meter lange bakarm zodat grotere duw- en trekkrachten mogelijk zijn.

Hoogspanning

De bestuurder van de 25 ton zware hydraulische graafmachine R 932 Litronic dient bijzonder zorgvuldig te werken. Direct naast de graafplek ligt namelijk een hoogspanningskabel voor 15 kiloVolt.

De machine werkt met een 124 kiloWatt sterke motor en beschikt over een elektronisch gecontroleerd tweepompensysteem.

De bestuurder zit in een drukcabine met een klimaat- en filtersysteem die de inzet op vervuilde locaties mogelijk maakt. Het genoemde consortium zet de machines in tweeploegendienst in en brengt het jaarlijkse aantal bedrijfsuren daarmee op ruim 1000.

De 110 zware Liebherr grijperkraan HS 883 Litronic is voor het uitgrav en van zand en mergel uitgerust met een 4,5 kubieke meter tweeschalen-grijper. De machine wordt geassisteerd door een kleinere HS 853 HD Litronic.

Een Liebherr bulldozer PR 732 S Litronic met een eigen massa van 17 ton geeft met zijn vermogen van 132 kW vorm aan de aangevoerde grondmassa. Het schuifblad meet 3,6 meter en kan zes standen innemen.

Reageer op dit artikel