nieuws

Den Haag: ‘Bosvariant’ hsl is geen oplossing

bouwbreed

De zogenaamde Bosvariant (trace parallel aan A13 en A4) voor de hoge snelheidslijn richting Parijs biedt volgens de gemeente Den Haag geen oplossing voor de innige wens van het gemeentebestuur om een hsl-halte in de residentie te krijgen.

Den Haag reageert hiermee op uitspraken van minister De Boer. Tijdens een van haar uitstapjes in het kader van de discussie over het Groene Hart heeft zij laten weten de Bosvariant (vernoemd naar de inzender van dit trace-idee) nader te willen onderzoeken op haar mogelijkheden.

Volgens de gemeente kiest De Boer daarmee voor een ander trace dan de voorkeursvariant van het Kabinet. In het regeerakkoord is namelijk gekozen voor een nieuw trace ten oosten van Zoetermeer, dat dwars door het Groene Hart loopt.

‘Voorbarig’

Volgens een woordvoerder van de minister is deze conclusie echter ‘veel te voorbarig’. “De minister heeft uitsluitend laten weten meer gegevens over de Bosvariant willen hebben.”

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wijst er daarnaast op dat er ‘nog van alles’ kan gebeuren met het voorkeurstrace uit het regeerakkoord. “Dit is gebaseerd op deel een van de Planologische Kernbeslissing. Daarna is het po de inspraak ingegaan en daaruit is onder meer de Bosvariant naar voren gekomen. Al deze varianten worden onderzocht en het is het goed recht van de minister van VROM om meer gegevens te vragen over een bepaalde trace-oplossing. De gemeente Den Haag wil echter graag een hsl-halte en de Bos-variant sluit dit uit. Maar ook Den Haag heeft een idee ingestuurd dat serieus wordt onderzocht”, aldus B. Wouters van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Bestaand spoor

De gemeente Den Haag laat in een persbericht doorschemeren dat de door haar ingestuurde variant (Van Rotterdam, via een halte op het Haagse Hollands Spoor naar Schiphol en Amsterdam, en dat over aangepast bestaand spoor) eigenlijk de enige reele is. Zij baseert zich op een studie van de TU Delft, waaruit blijkt dat 20% van de toekomstige reizigers met de hoge snelheidstrein in Den Haag opstapt. “Den Haag, de Haagse regio en het regionale bedrijfsleven blijven daarom nadrukkelijk voorstander van de bestaande lijn. De lijn biedt tot ver in de 21e eeuw meer dan voldoende capaciteit om alle treinverkeer, inclusief hst, op te vangen. De kosten zijn lager dan die van een nieuw trace door het Groene Hart, het roept geen verdere verstedelijking in het Hart op en de Haagse regio kan uitgroeien tot een vestigingsplaats die de internationale concurrentie kan doorstaan”, aldus het gemeentebestuur.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels