nieuws

Caterpillar vernieuwt G-serie motorgraders

bouwbreed

Caterpillar brengt een geheel nieuwe serie motorgraders op de markt. De serie bestaat uit negen machines met een bedrijfsgewicht van 12.500 tot 24.750 kg. De nieuwe H-serie komt in de plaats van de succesvolle G-serie en is in wezen een sterk verbeterde versie ervan. Dat mag ook dan wel na ruim 20 jaar.

Het is inmiddels ruim 20 jaar geleden dat Caterpillar met zijn G-serie motorgraders op de markt kwam. Deze modellen bleken een marketing-succes van de eerste orde. Vanaf het begin van de introductie scoorden deze motorgraders hoge verkoopcijfers en vandaag de dag is ruim de helft van alle motorgraders die wereldwijd worden ingezet afkomstig uit deze G-serie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Caterpillar als basis voor zijn nieuwe en moderne serie motorgraders de pluspunten uit de G-serie als uitgangspunt heeft genomen.

De introductie van de H-serie begon tijdens de dit jaar gehouden Bauma, waar het prototype van de Cat 160H motorgrader voor het eerst letterlijk en figuurlijk uit de doeken werd gedaan. Op basis van de enthousiaste reacties vanuit de markt heeft men, in betrekkelijk korte tijd de gehele serie gecompleteerd.

De serie bestaat nu uit negen modellen waarvan er twee in een uitvoering worden gebracht waarbij alle wielen worden aangedreven zodat deze graders probleemloos ke worden ingezet in zand, sneeuw en zachte bodem omstandigheden.

H-serie

Indien een serie bouwmaterieel al ruim 20 jaar op de markt is kan men deze, hoe goed deze machines ook zijn, niet meer als eigentijds bestempelen. Niet alleen volgen de technische ontwikkelingen zich in een steeds hoger tempo op, ook de inzichten en regelgevingen op gebieden als ergonomie en veiligheid zijn de laatste decennia aan grote veranderingen onderhevig geweest.

Een en ander is duidelijk vertaald in de nieuwe H-serie.

De negen motorgraders hebben als type-aanduiding/bedrijfsgewicht: 120H-12.519 kg; 135H-12.950 kg; 12H-14.248 kg; 140H-14.724 kg; 143H-14.774 kg; 160H-15.556 kg; 14H-18.784 kg en 16H-24.748 kg.

De belangrijkste verschillen ten opzichte van de G-serie zijn: grotere werkkrachten, sterk vergroot uitzicht op werk en omgeving, verbeterd machinistencomfort en een eigentijds bedienings- en controlesysteem.

Motoren

Uiteraard worden de motorgraders uit de nieuwe H-serie aangedreven door eigen Cat-motoren.

Hierbij worden de kleinere machines (120H en 135H) aangedreven door de Cat3116T turbogeladen dieselmotor. Deze moderne motor levert een vermogen van 103 kW(140 pk) bij de 120H en 114 kW(155 pk) bij de 135H. Met deze motor wordt een lagere brandstofconsumptie, minder trilling en lager geluidsniveau bereikt.

Bij de andere machines, met uitzondering van de 16H waarin een Cat 3406 ligt met een vermogen van 205 kW, wordt gebruik gemaakt van een Cat 3306T turbogeladen dieselmotor die een vermogen levert van 104 tot en met 160 kW. Voor optimale kracht/brandstofverhoudingen is op de modellen 120H, 135H, 140H, 143H, 160H en 163H het Engine Power Management optioneel beschikbaar.

Produktiviteit

De H-serie is onder meer ontwikkeld om een maximale kracht aan de grond te krijgen. Zo is de toegepaste transmissie speciaal voor motorgraders ontwikkeld waarbij deze dank zij zijn elektronische sturing een zeer soepel gedrag kent.

Een langere wielbasis stelt de machinist in staat om een steilere hoekverstelling te hanteren waardoor deze machine nu in een bedrijfsgang eenzelfde produktie levert waar voorheen twee of zelfs meerdere bedrijfsgangen noodzakelijk waren.

De nieuw ontwikkelde ROPS/FOPS cabine is ontworpen om vermoeidheid van de machinist zo veel mogelijk te voorkomen en om een hogere produktiviteit te realiseren.

Op het gebied van de geluidsreduktie hebben de constructeurs van Caterpillar ke bereiken dat binnen de cabine een geluidsregime heerst van 75 dB(A), hiermee volledig voldoende aan de EC-normen. Tevens is men er in geslaagd het omgevingslawaai met ca. 35% te verminderen.

Servicevriendelijkheid

Op het gebied van machinistencomfort heeft men het gezocht en gevonden in een grotere beenruimte, een geintegreerd airconditioningsysteem en een geheel nieuwe machinistenstoel. De deur loopt nu door tot de nu vlak uitgevoerde cabinevloer waardoor een gemakkelijker in- en uitstappen mogelijk is geworden. Het glasoppervlak is significant vergroot en biedt mede door een verbeterde opstelling van de cilinders voor de hoekafstellingen een ruim uitzicht op het werk en de omgeving. Dit laatste wordt tevens verbeterd doordat de beplating van het motorcompartiment, op het achtergedeelte van de grader, nu taps toelopend is uitgevoerd.

De servicevriendelijkheid van de motorgrader is verbeterd door grote wegklapbare zijbeplatingen van het motorcompartiment terwijl de smeerpunten nu alle vanaf het maaiveld te bereiken zijn. Voorts zijn de aandrijflijn en het elektrische systeem modulair ontwikkeld zodat de stilstandsverliezen tot een minimum beperkt ke blijven.

Na ruim twintig jaar wordt de succesvolle G-serie motorgraders van Caterpillar nu vervangen door de geavanceerde H-serie welke uit negen modellen bestaat waarvan er twee uitgerust met aandrijving over alle wielen.

Een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe serie motorgraders is het sterk vergrote glasoppervlak van de nieuw-ontwikkelde cabine. Daarnaast is de bediening van de machine geheel aangepast aan de specifieke eisen van een grader-machinist.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels