nieuws

Vliegveld Hongkong niet open voor overdracht China

bouwbreed Premium

Het nieuwe vliegveld van Hongkong dat in aanbouw is op het eiland Chek Lap Kok zal op zijn vroegst in april 1998 operationeel zijn. Dat is negen maanden na de fameuze ’30 juni 1997′, de dag dat de Britse kroonkolonie terugkomt in Chinese handen. De opdrachtgever, Provisional Airport Authority, wil de bouw van het vliegveld wel opgeleverd hebben voor de overdrachtsdatum en het ziet er naar uit dat dat gaat lukken.

In juni van dit jaar beeindigde de Airport Platform Contractors Joint Venture, waarvan de Nederlandse baggeraars Ballast Nedam, Boskalis en HAM alsmede het Belgische Jan de Nul deel uitmaken, officieel het landaanwinningswerk van het 1.248 hectare grote vliegveldplatform.

Sinds het platformcontract ter waarde van bijna f. 2 miljard in december 1992 begon, is er gedurende 31 maanden, 24 uur per dag en zeven dagen per week doorgewerkt. Per seconde werden 10 ton zand en steen verzet. De aannemers leggen nu de laatste hand aan het meesterwerk. De baggeraars moeten nog een klein gaatje vullen met zand en ook de oeverbescherming is bijna klaar.

Bergen zijn verzet en eilanden verdwenen bij de creatie van de bouwplaats voor het nieuwe vliegveld. Nog maar enkele jaren geleden was Chek Lap Kok een bergachtig eilandje van 302 hectaren. Het verdween in het vliegveldplatform en de resterende hectaren werden door de Nederlandse baggeraars uit zee gewonnen. Het Platform is nu vier keer zo groot als het bestaande vliegveld van Honkong.

Het platformcontract is niet meer het grootste in relatie tot het totale vliegveldpo. In januari verwierf namelijk de BCJ Joint Venture een contract ter waarde van ruim f. 2 miljard voor de bouw van het 1.2 kilometer lange en 490.000 m2 grote passagiersgebouw.

Het aantal Nederlandse baggerschepen is inmiddels drastisch gereduceerd, maar de andere bouwactiviteiten op het eiland zijn explosief gegroeid. Het Chek Lap Kok van vandaag is een enorme bouwplaats. Tot nu toe heeft de Provisional Airport Authority 35 grote contracten uitgegeven met een totale waarde van f. 6 miljard, waaronder ook een tweetal Nederlandse bedrijven.

Nederlandse bedrijven

Materialab Ltd, deeluitmakend van de Fugro Groep, kreeg opdracht alle benodigde bouwmaterialen voor het nieuwe vliegveld en de produktie ervan op kwaliteit te controleren. De opdracht bedraagt f. 40 miljoen. Volgens het hoofd van de Fugro Groep in Honkong is dit het grootste contract van dit type ooit uitgegeven.

Het Veghelse Vanderlande Industries gaat samen met Swire Engineering Ltd. en Siemens AG het bagageafhandelingssysteem ter waarde van f. 165 miljoen leveren. Vanderlande Industries is poleider en is verantwoordelijk voor de algehele functionaliteit van het systeem. Het aandeel voor het Nederlandse bedrijf in deze order is f. 75 miljoen.

Werk vereeuwigd

Verreweg het meest aansprekende onderdeel van dit supermoderne vliegveld is de bouw van het reusachtige platform waarop de startbaan en passagiersgebouwen komen.

De Nederlandse baggeraars hebben de afgelopen twee en half jaar weer eens laten zien hoe je zo’n klus snel en efficient klaart. Tijdens het hoogtepunt van wat wel eens ‘de order van de eeuw’ wordt genoemd, verwijderden 13 grote hopperzuigers de slappe modder in het platformgebied en vervingen het door een stabiel zandlichaam. Vele records werden gebroken en enkele indrukwekkende statistieken zijn het vermelden waard.

Na twee jaar hadden de hoppers een gezamenlijke afstand van bijna 1,6 miljoen kilometer afgelegd en waren er 37.000 ladingen heen en weer gevaren. Een van de grootste hopperzuigers, de ‘Geopotes X’ van de HAM, legde alleen al een afstand van 165.000 km. af; of wel vier keer de aarde rond. Totaal werden er 17 hopperzuigers ingezet die ruim 200 miljoen m3 modder en zand op het po hebben verzet.

Het is niet verwonderlijk dat zo’n explosie van mensen en machines de aandacht trok van een internationaal publiek. Ook Louise Soloway, een Engelse kunstenares, werd gegrepen door de Nederlanders die dag en nacht bezig waren hun machines aan de gang te houden. Langzaam vormde zich het idee om deze inspanning vast te leggen. Gebruik makend van Engelse en Chinese klei bewees Louise dat kunst en de aannemerij verenigbaar zijn door de bouw van het nieuwe vliegveld vast te leggen in een driedimensionaal schilderij.

Het 1,8 m. bij 1,2 m metende kunstwerk is in opdracht van de Airport Platform Contractors Joint Venture-directeur Jaap de Ruijter gemaakt en bevat ongeveer alles dat je op Chek Lap Kok kunt zien en maakt zelfs baggerschepen en grondverzetmachines mooi om naar te kijken.

Het op Chek Lap Kok vervaardigde kunstwerk is nu klaar en bij alle betrokken Nederlandse baggermaatschappijen hangt een kopie prominent in de hal als aandenken aan een po dat nu al historie heeft gemaakt.

Reageer op dit artikel