nieuws

Onjuiste informatie in brief CBM over grijs kenteken

bouwbreed Premium

Veel ondernemers hebben van het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting een brief ontvangen over de inrichtingseisen van auto’s met een grijs kenteken. De EVO, ondernemersorganisatie van 37.000 bedrijven in handel en industrie heeft ontdekt dat in deze brief de passage over zijruiten onjuiste informatie verschaft.

Het CBM erkent nu dat er fouten zijn gemaakt en in nauw overleg met de EVO zullen alle bedrijven in de maand augustus opnieuw worden geinformeerd over de precieze uitvoering van de auto’s. Voldoet een auto niet aan de eisen die gelden voor een grijs kenteken, dan geldt het tarief voor een personenauto. In dat geval betaalt de ondernemer aanzienlijk meer wegenbelasting.

Wanneer bedrijven auto’s op grijs kenteken willen laten rijden mag de laadruimte niet voorzien zijn van zijruiten. Ook uitsparingen voor zijruiten zijn niet toegestaan. Een profilering op de plaats waar normaal zijruiten worden aangebracht, is wel toegestaan. Wanneer een laadruimte is voorzien van zijruiten moeten deze geheel worden verwijderd en worden vervangen door door niet uit glas bestaande panelen van ondoorzichtig materiaal, die uit een stuk bestaan.

Deze panelen moeten op onverbrekelijke wijze rechtstreeks aan de carrosserie worden vastgelast of vastgelijmd. De panelen mogen niet in de bestaande raamrubbers worden geplaatst of aan de carrosserie worden vastgezet. Wanneer de panelen op onverbrekelijke wijze rechtstreeks aan de carrosserie zijn vastgelast of vastgelijmd, mag voor de afwerking een deel van het raamrubber aanwezig blijven.

Bij auto’s met een zogenaamde soft-top moet het materiaal dat de zijruiten vervangt aan de overkapping van de laadruimte worden vastgelijmd of vastgenaaid.

Een groot aantal auto’s is zo geconstrueerd dat ze net aan deze technische eisen voldoen. Dit heeft tot gevolg dat veel ondernemers ‘grijs’ ke blijven rijden, concludeert de EVO.

Reageer op dit artikel