nieuws

In Still-programma nu 10 tons elektrotruck

bouwbreed Premium

Still Intern Transport BV in Hendrik Ido Ambacht heeft zijn leveringsprogramma uitgebreid met een 10 tons elektrische heftruck, de AT 1000E100.

De nieuwe zwaargewicht van Still is uitgerust met een elektromotor van 240 Volt. Met deze truck kan worden voldaan aan de huidige eisen op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden waar voorheen, door de intensieve inzet van zware dieseltrucks, op dit gebied problemen konden ontstaan. Bovendien is hiermee de gedachte achterhaald dat voor zwaar werk alleen zware dieseltrucks ke worden ingezet.

De 10 tons machine is een uitbreiding van de serie die reeds bestond in klassen van 5, 6 en 7 ton. Bovendien verwacht men nog in deze serie een ‘maxi’-uitvoering te gaan brengen in klasse van 12 ton.

De machines worden gebouwd door ABB uit Zweden terwijl Still de export van deze machines voor zijn rekening neemt.

Opgewassen

Dankzij de moderne batterijtechniek is het mogelijk een elektrische heftruck te bouwen die volledig is opgewassen tegen een zware dieseltruck. Met zijn zware elektromotor levert de nieuwe AT 1000E100 dezelfde prestaties per tijdseenheid als een zware dieseltruck. Hierbij compenseert de effectievere versnelling van de elektrotruck de iets lagere rijsnelheid dan van een dieseltruck.

Lagere operationele- en onderhoudskosten wegen, volgens de importeur, op tegen de hogere investering in met name de batterij.

De Still-ABB serie is uitgerust volgens de laatste stand van de techniek en voldoet ergonomisch aan de laatste Arbo-eisen. Rij- en hefregeling worden elektronisch aangestuurd; het hydraulisch systeem is bovendien elektrisch bekrachtigd. De bestuurderscabine doet welhaast luxueus aan, kompleet met draaistoel en stereo-installatie.

Moderne batterijen staan een forse afname van energie toe. Als het bedrijfsterrein daar naar is, zal een batterijlading ruim voldoende zijn voor een volle dienst.

Batterijen met zuurcirculatie presteren nog meer. Ook hun eindtemperatuur is lager, wat de levensduur ten goede komt. Zuurcirculatie laat bovendien toe de batterijen met een aanzienlijk sterkere laadstroom te laden, zodat het bij intensieve inzet van de 10-tonner de moeite loont om dit tijdens bedrijfsonderbrekingen, zoals een lunch- of koffiepauze te doen.

Met de nieuwe 10-tons elektrotruck AT 1000E100 helpt Still Intern Transport BV het fabeltje uit de wereld dat zwaar werk alleen door verbrandingstrucks kan worden uitgevoerd.

Reageer op dit artikel