nieuws

Financiering Zweedse Arlandalijn is rond

bouwbreed Premium

De aanleg van de Arlandabaan, de railverbinding tussen de hoofdstad Stockholm en Zwedens internationale luchthaven, wordt voor een aanzienlijk deel gefinancierd door buitenlandse kredieten. De Union Bank of Switzerland, de Bayerische Landesbank en de Bank of Tokyo verstrekken leningen en kredietgaranties ter waarde van 1,3 miljard kronen met een looptijd van vijftien jaar. De totale kosten van de voorziening, die volgens de aangepaste planning eind 1999 gereed moet zijn, vergt een investering van bij elkaar nog net geen een miljard gulden.

De financiering van het po is lang een onzekere zaak geweest, omdat diverse Zweedse banken moesten afhaken. Uiteindelijk doen van binnenlandse zijde zowel rijk als Nordbanken Finans mee voor het grootste deel van de rest van het benodigde bedrag.

De Arlandalijn wordt een zogenoemd ‘build-and-operate’ po, wat betekent dat de bouwers ook de exploitatie voor hun rekening nemen. Hiertoe is een consortium gevormd onder de naam A-train met als partners GEC Alshom, NCC, Siab, Kraftbyggerna en het Britse Mowlem. A-train staat zelf voor 15 procent van de investeringen, maar de eigendom van de lijn komt in handen van de overheid. Zij verleent een concessie van 45 jaar op het circa 50 km lange traject, dat met HS-treinen afgelegd zal ke worden in 20 minuten.

Reageer op dit artikel