nieuws

Slovenie pakt op grote schaal infrastructuur aan

bouwbreed Premium

Slovenie, voorheen een deel van Joegoslavie, maakt in de komende jaren een forse economische groei door. De landsregering in Ljubljana onderstreept deze prognose met grootschalige plannen voor het verbeteren van de infrastructuur. De republiek rekent daarbij op deelname van Westerse investeerders. In de komende tien jaar gaat het om zo’n f. 4,5 miljard.

Met deze investeringen wil de regering in Ljubljana het land dichter bij Europa brengen en zich verder ontwikkelen als doorvoerland tussen Europa en Azie. Het grootste deel van de gelden gaat op aan de wegenbouw. De huidige 209 kilometer autosnelweg moet binnen negen jaar groeien tot 663 kilometer. Het grootste po betreft de voltooiing van de autosnelweg van Triest en de havenstad Koper die via Ljubljana naar Pragersko aan de oostgrens loopt. Daar splitst de weg zich in een tak naar Oostenrijk en een tak naar Hongarije. De investering voor dit werk beloopt zo’n f. 2,2 miljard. De Oosteuropabank en de Europese Investeringsbank nemen deel aan de financiering.

De lening van de Oosteuropabank gaat voor een deel op aan de verbetering van de spoorwegen. Met dit geld wordt een baanvak van 200 kilometer zodanig gemoderniseerd dat treinen er een snelheid van 160 kilometer per uur ke halen. Ook daarmee wordt het doorvoerbelang van Slovenie vergroot. De auto- en spoorwegwerken vergen ook de bouw van enkele bruggen en tunnels. Op de lijst staat verder de uitbreiding en modernisering van de haven van Koper. Japanse en Koreaanse autofabrieken exporteren hun produkten via Koper naar Oostenrijk en zuidelijk Duitsland. Omgekeerd kiezen ook Oostenrijk en Duitsland voor Koper als exporthaven naar Azie. Deze zeeweg neemt tien dagen minder in beslag dan die via Rotterdam of Hamburg. De beheerder van de haven van Koper verwacht dat het bedrijf kan uitgroeien tot een aanzienlijke concurrent van de Noordzeehavens.

Lidmaatschap EU

Slovenie telt twee miljoen inwoners en scheidde zich in 1991 na een ‘oorlog’ van tien dagen af van Joegoslavie. Het land behoorde tot het meest ontwikkelde deel van Joegoslavie. Sinds de afscheiding exporteert Slovenie meer dan 60 procent van de produktie naar de EU. Dat is des te opmerkelijker omdat het land deze ontwikkeling boekte tijdens een recessie in het westen. Italie blokkeerde Slovenie’s aanvraag voor het lidmaatschap van de EU, ondanks dat het de grootste handelspartner van het land is. Momenteel staat Duitsland op de eerste plaats met 30 procent van de export.

De reden voor de Italiaanse kwaadwilligheid ontstond na de Tweede Wereldoorlog toen er veel Italiaans eigendom en vermogen in Slovenie achterbleef. Tito en zijn opvolgers wilden van geen vergelijk weten. Na de onafhankelijkheid van Slovenie kaartte Italie de kwestie weer aan bij Ljubljana, maar ving opnieuw bot. Als reactie torpedeerde Rome de Sloveense EU-aanvraag in Brussel. Na de val van de regering Berlusconi is er wat meer schot in de kwestie gekomen en zegde de Sloveense premier J. Drnovsek verdere gesprekken toe. Mede daardoor neemt de kans toe dat het land spoedig het volledige lidmaatschap krijgt.

Reageer op dit artikel