nieuws

Lage hypotheekrente goed voor ‘badkamer-producent’

bouwbreed Premium

De hypotheekrente kan voor de directie Sphinx Gustavsberg niet vaak genoeg dalen. Bij zo’n verlaging heeft de consument de neiging naar de doe-het-zelf-winkel te gaan om een nieuwe badkamer te kopen. Sanitair wordt in toenemende mate gezien als een investering. Gouden tijden dus voor de producent “van alles in en om de badkamer en het toilet”.

“De hypotheekrente in Nederland moet beneden de 9 procent blijven, dat is voor ons een veilige grens. Komt de rente boven dat percentage dan stagneert onze verkoop ook onmiddellijk”, aldus de vertrekkende financiele man van Koninklijke Sphinx Gustavsberg, drs. H.J.C. Becker. “Het is een gegeven dat veel mensen het achterliggende jaar hun bestaande hypotheek hebben herzien. Veel van de hiermee verkregen geld is gestoken in het opknappen van een badkamer. Daarnaast verhoogt de lage hypotheekrente het aantal verhuisbewegingen en dat is ook weer omzetverhogend voor onze groepen Keramisch Sanitair en Douches en Baden. De verhoging van de hypotheekrente die eind vorig jaar inzette, is aan ons voorbij gegaan. Het ging toch om een te kleine stijging.”

Over de huidige Nederlandse markt heeft Sphinx geen klagen en de toekomst blijft er goed uitzien. Als toeleverancier van sanitairprodukten zit Sphinx zowel op het eind van een bouwopleving als op het eind van het bouwproces. Analisten spreken hier van laat-cyclisch karakter. Uit een toelichting op het jaarverslag 1994/1995 kan worden opgemaakt dat 28,9 procent van de omzet wordt opgebracht in de Benelux. “Doordat we zo zwaar gekoppeld zijn aan de hypotheekmarkt konden we een goed niveau bereiken.

De omzet steeg van f. 209,8 miljoen naar f. 221,2 miljoen,” vult J.B. van Vliet, president-directeur Sphinx Gustavsberg, aan.

Door de daling van de hypotheekrente is de woningmarkt explosief gegroeid. Aannemers vallen over elkaar heen om in gemeenten koopwoningen te ke bouwen. “De nieuwbouwmarkt voor woningen ziet er tot ver in 1996 goed uit. Het betekent dat de terugval pas een halfjaar tot een jaar later voor ons merkbaar is. Veel van onze produkten uit het hoge prijssegment worden op dit moment in de nieuwbouw geinstalleerd. Zowel de groepen Keramisch Sanitair als Douches en Baden doen het goed op de Nederlandse markt.”

Verkoop bezit

Tanende is de markt voor renovatie en onderhoud, omdat (rijks) budgetten slinken. Tegen de eeuwgrens moet het gehele na-oorlogse bezit zijn opgeknapt. Voor de Maastrichtse onderneming was renovatie van oudsher een markt om produkten uit het lager en midden segment in weg te zetten, vooral de douches deden het goed. Het nadeel voor Sphinx is dat de marges in deze twee segmenten flinterdun zijn. De hoop heeft men gevestigd op de nieuwbouw sociale sector en de afstoting van woningbezit door corporaties als het gevolg van onder andere de bruteringsoperatie. Becker: “Stille winst van corporaties komen door verkoop vrij en ke weer geinvesteerd worden in nieuwe woningen. Daarnaast zal de kopende huurder zijn woning willen gaan opknappen. Vaak wordt dan de douche aangepakt omdat je als huurder geen grote bedragen daarin gaat investeren.”

U-bouw

De utiliteitsmarkt in Nederland heeft Sphinx deels gemist. De produkten worden te weinig door ontwikkelaars en architecten voorgeschreven. Becker spreekt van een stabiele markt, maar zegt dat op een nauwelijks enthousiaste toon. Om de u-markt beter in de greep te hebben is onlangs Sphinx Systems opgericht. Dit bedrijf levert de institutionele markt op maat gesneden totaaloplossingen. “Kennis van het Nederlandse Sphinx en het Zweedse Gustavsberg wordt in deze nieuwe onderneming gebundeld”, aldus Becker. “We ke ziekenhuizen en kantoren geheel voorzien van onze produkten. Door de synergie zijn we in staat onze concurrenten af te troeven.”

Reageer op dit artikel