nieuws

Eerste jaar van Sphinx Gustavsberg is goed verlopen

bouwbreed Premium

Het eerste jaar van de NV Koninklijke Sphinx Gustavsberg is goed verlopen. Door de fusie van de Nederlandse sanitairproducent met het Zweeds Gustavsberg is de winst met 135 % gegroeid tot f. 30,1 miljoen. De geconsolideerde omzet over het gebroken boekjaar 1994/1995 bereikte, zoals al eerder gemeld, een niveau van f. 849,1 miljoen (+ 57,4 %).

De stijgende omzet en winst is deels te verklaren door “soms aarzelend” herstel van de relevante bouwmarkten. Maar volgens de directie van Sphinx Gustavsberg, die gisteren het jaarverslag toelichtte, blijft het moeilijk. “Vooral in de Duitse markt leidde de verkleining van het middensegment tot een druk op de prijs en is er in tegelmarkt nog steeds sprake van overcapaciteit.”

In het achterliggende jaar is de organisatie aangepast en bestaat nu uit de business units Keramisch Sanitair ( f. 339,1 miljoen omzet), Douches en Baden ( f. 189 miljoen) en Speciale Produkten ( f. 236,2 miljoen). De nieuwe organisatie in combinatie met het op de markt brengen van nieuwe produkten moet resulteren in verdere groei.

Reageer op dit artikel