nieuws

Tunnel moet Spanje en Marokko verbinden

bouwbreed

Wetenschappers uit Marokko en Spanje presenteren vandaag in Sevilla een plan voor een tunnel tussen beide landen. De studie vergde een investering van zo’n f. 78 miljoen. Realisatie van het werk kost om en nabij f. 13 miljard. De tunnel komt 400 meter diep te liggen en krijgt een lengte van 39 kilometer.

Of de voorgestelde tunnel daadwerkelijk in uitvoering komt hangt af van de politieke samenwerking tussen Spanje en Marokko. De onderlinge betrekkingen zijn momenteel niet erg hartelijk. Spanningen tussen beide landen betreffen de visserij in de Afrikaanse wateren, de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla in Marokko en de voormalige Spaanse Sahara.

Door de slechte economische situatie en het hoge financieringstekort zal de Spaanse regering niet snel besluiten op korte termijn miljarden te investeren in de tunnel. Hetzelfde geldt voor Marokko maar hier neemt koning Hassan in feite alleen de beslissing over het doorgaan van het po.

Haalbaarheid

Sinds 1869 wordt onderzoek gedaan naar een tunnel tussen Marokko en Spanje. De genoemde studie toont voor het eerst de technische haalbaarheid aan. De onderzoekers noemen een trein- en autotunnel beter dan de bouw van een eerder voorgestelde brug.

Het Spaans-Marokkaanse comite werkt sinds 1980 aan het po. Dat gebeurde nadat koning Hassan II en de Spaanse koning Juan Carlos in juni 1979 in Fez een vaste verbinding tussen de twee landen wenselijk noemden. De tunnel zou in 2020 11 miljoen passagiers en 8 miljoen ton vracht ke verwerken. De respectievelijke begin- en eindpunten liggen tussen het Marokkaanse Tanger en het Spaanse Tarifa.

Reageer op dit artikel