nieuws

Schaeff gaat zich vooral op export concentreren

bouwbreed Premium

De bekende Duitse fabrikant van graaf- en laadmaterieel Karl Schaeff GmbH en Co uit Langenberg bereidt zich voor op de toekomst. Niet alleen wordt de directievoering momenteel overgenomen door de tweede generatie Schaeff’s, maar ook het beleid zal worden bijgesteld waarbij men zich vooral op de export zal concentreren.

Karl Schaeff GmbH en Co. is een middelgroot Duits familiebedrijf dat in 1937 werd opgericht door de twee broers Schaeff. In eerste instantie betroffen de activiteiten van het in Langenburg gevestigde bedrijf de toelevering van hulpmaterieel voor de agrarische sector. Zoals zoveel fabrikanten van agrarisch materieel ging men zich na verloop van tijd tevens toeleggen op het vervaardigen van grondverzetmaterieel.

In 1964 resulteerde dit bij Schaeff in een seriematige produktie van de aanbouwdieplepel HT2 die uitgerust was met de gepatenteerde Knickmatik. Twee jaar later werd dit gevolgd door de multifunctionele machine MZG 20 die als basis een Ford trekker had. Tot aan de dag vandaag rolden er steeds nieuwe typen graafmachines op rupsen en/of banden, mini-gravers, wielladers, graaf/laadcombinaties, zwenkladers en verreikers van de produktielijnen. Daarnaast nog tal van specialistische machines zoals tunnelgraafmachines, een wandelende graafmachine en diverse aanbouw-hulpstukken.

Op dit moment bestaat het bedrijf uit een achttal ondernemingen waaronder de ook in Nederland bekende fabrikant van ondermeer overslagkranen Fuchs uit Bad Schonborn.

De oude directie maakt nu plaats voor een nieuwe generatie Schaeffs.Neef en nicht Alexander en Annette Schaeff zullen het beleid voor de komende jaren gaan bepalen. Als eerste exponent van dit nieuwe en modernere beleid is openstelling van een zeer modern onderdelen-distributiecentrum te Rothenburg o.d.T.. Daarnaast zal men zich de komende jaren meer en meer gaan richten op de exportmarkten, zonder daarbij de thuismarkt te verwaarlozen. Dat men hier vooralsnog uitstekend in slaagt, blijkt uit het feit dat de exportcijfers over het eerste kwartaal van 1995 ruim 32% boven die van de vergelijkbare periode van het vorig jaar lagen.

Service-Center

Dat service een wezenlijk onderdeel uitmaakt van het produkt heeft men bij Schaeff goed begrepen. Ter optimalisering heeft men een geheel nieuw service-center gebouwd aan de rand van het vroeg-middeleeuwse stadje Rothenburg o.d.Tauber. Het service-center staat op een stuk in eigendom verworven grond van 42.000 m2 waarop een bebouwing is verrezen van 7500 m2. Hiermee is een investering gemoeid van 12 miljoen D-Mark.

De rest van dit grondoppervlak zal in de toekomst de basis zijn voor diverse machine-produktie eenheden die momenteel nog over diverse plaatsen in de omgeving zijn verdeeld.

Het service-center opereert als zelfstandig bedrijf binnen de Schaeff-groep en levert service en onderdelen aan de Karl Schaeff GmbH en Co., Maschinenfabriek die fabrikant is van de Schaeff en Fuchs machines. Directeur Helmut Hiller formuleert het als volgt ”Hier heeft de moeder’ zich bij de dochter’ ingehuurd”.

Het, volgens de laatste logistieke normen ingerichte service-center herbergt meer dan 33.000 verschillende onderdelen in een beschikbaarheidsgraad van 90 tot 95%. Dit betekent dat binnen een tijdsbestek van ten hoogste 24 uur elke klant, eindgebruiker of importeur waar dan ook in Europa kan beschikken over het gevraagde onderdeel.

Naast de onderdelenvoorziening wordt vanuit dit service-center ook de montage-service geregeld. Tevens vinden hier de technische opleidingen plaats van de monteurs die bij de verschillende dealers in dienst zijn. In totaal bedraagt het personeelsbestand van deze vestiging ca. 70 medewerkers.

Het afgelopen jaar produceerde Schaeff een reeks nieuwe machines. De te, tot op heden, zijn de wiellader SKL 835, de wandelende graafmachine HSM 41 en de mobiele graafmachine HML 41. Tot voor kort leverde Schaeff een serie van zeven wielladers in de gewichtsklassen van 3,4 tot 10 ton. Deze serie is nu uitgebreid met de SKL 835 die een gewicht op de schaal brengt van 4,7 ton.

De wiellader is uitgerust met een motor die een vermogen levert van 40 kW (55 pk), hetgeen voor deze klasse nogal aan stevige kant is. Het voordeel is wel dat de standaardbak, met een inhoud van 800 liter, snel zijn last kan opnemen en uitkiepen. Daarnaast stelt het vermogen de machine in staat om tot rijsnelheden tot 36 km/uur te komen. Nog een bijzonderheid van deze motor is het feit dat deze tevens in staat is om als brandstof RME (Raps-Methyl-Ester) te consumeren. Tevens kan het hydraulische systeem gevuld kan worden met biologisch afbreekbare olie zodat de machine probleemloos kan worden ingezet op plaatsen waar scherpe ecologische eisen worden gesteld.

Wandelaar’

Een voor Nederland niet alledaagse graafmachine is wandelende, mobiele graafmachine. Met zijn hydraulisch gestuurde benen’, in combinatie met zijn hydraulisch telescopeerbare lepelsteel, kan deze graafmachine op vrijwel elke oneffen werkplek gepositioneerd worden. Dit soort machines worden o.m. vaak ingezet in landen als Duitsland, Oostenrijk , de Balkan etc.

Naast zijn klimcapaciteiten komt de machine ook op vlakke terreinen goed uit de voeten zoals de nieuwe HSM 41 van Schaeff die tot een rijsnelheid van 6 km/uur komt.

De machine beschikt over een groot graafbereik. De graafdiepte bereikt 5,5 meter en de graafwijdte is, dankzij de telescopische lepelsteel ruim 8 meter.

De machine is uitgerust met een motorvermogen van 59 kW (89 pk)en ook bij deze machine kan gebruik gemaakt worden van ecologisch verantwoorde brandstof en hydraulische olie.

HML 41

Het is alweer ruim twintig jaar geleden dat Schaeff de eerste mobiele graafmachine in de compact-klasse introduceerde: de HML 30. Een ontwerp dat duidelijk aansprak op de markt getuige het feit dat alleen al van dit model ruim 4000 stuks konden worden afgezet. Inmiddels bestaat het Schaeff-programma compacte mobiele graafmachines uit vier modellen.

De nieuwste uit de serie is nu de HML 41 die de opvolger dient te worden van de HML 40. Deze volledig nieuw geconstrueerde machine werd voor het eerst (nog met natte verf) gepresenteerd op de in april gehouden Bauma te Munchen. Met zijn afmetingen van 5,35 meter lang en 2,25 meter breed in combinatie met een maximaal uitstekende bovenwagen van 1,75 valt de HML 41 duidelijk als compacte machine te bestempelen.

Ook bij deze machine treft men de door Schaeff ingenieurs ontwikkelde Knickmatic aan die het mogelijk maakt om met de traploos verstelbare giek over de gehele spoorbreedte van de machine te werken. Hierdoor is de machine in staat om op de kleinst mogelijke werkplekken te worden ingezet.

Voor het eerst is in deze 9,8 ton zware machine een elektronisch monitor-systeem toegepast. Ook op het gebied van de ergonomie is veel aandacht aan de machine besteed. Ten opzichte van zijn voorganger komt zijn cabine fluisterstil over terwijl ook de trillingsdemping opmerkelijk verbeterd is. De rijsnelheid van de HML 41 bedraagt 25 km/uur.

Als opvolger van de compacte mobiele graafmachine HML 40 introduceert Schaeff de HML 41.

De nieuwe SKL 835 wiellader heeft een bedrijfsgewicht van 4,7 ton en kan gebruik maken van laadbakken van 0,45 tot 1,7 m3.

Het nieuwe Service-Center van Schaeff te Rothenburg o.d.Tauber heeft een investering gevergd van DM12 miljoen. Over enkele jaren zullen rondom dit centrum nieuwe produktie-eenheden worden gebouwd ter vervanging van de nu her en der in de omgeving gesitueerde produktie- en assemblage-eenheden.

Reageer op dit artikel