nieuws

Plannen Amsterdamse metro vrij voor inspraak

bouwbreed Premium

Aan een periode van bijna zes jaar studeren, schetsen en rekenen is deze week een einde gekomen met het besluit van burgemeester en wethouders van Amsterdam de plannen voor de aanleg van de ondergrondse noord-zuidlijn van de metro vrij te geven voor inspraak.

Dat betekent dat nog voor de zomer de stadsbevolking zich kan uitspreken over het enorme po, waarmee in totaal een bedrag is gemoeid van f. 1,5 miljard. De noord-zuidlijn verbindt vanaf 2005 Amsterdam-Noord, met Zuid/World Trade Center. Zij loopt dwars onder het oude centrum van de stad door. De verwachting is dat per dag 160.000 mensen er gebruik van maken. Langs het traject komen waarschijnlijk acht stations.

Het is uitdrukkelijk de bedoeling op de langere termijn de lijn in noordelijke richting door te trekken naar Purmerend en Zaanstad en in zuidelijke richting naar de luchthaven Schiphol. Het aantal passagiers groeit dan tot ongeveer 300.000 per dag. Er heeft nog een nader onderzoek plaats naar de beste manier om de wijk De Pijp te doorkruisen. De gemeenteraad wil een kaalslag, zoals ruim twintig jaar geleden voor de aanleg van de metro, koste wat kost voorkomen.

Sloop is taboe, maar dat heeft consequenties op andere terreinen. Zo kan het betekenen dat de lijn dertig tot veertig meter diep onder de wijk door moet lopen. Dat is duur en bovendien onaangenaam voor de reizigers. In ieder geval moet de gemeente funderingen van ongeveer twintig huizen aan de Ferdinand Bolstraat verstevigen, alvorens onder de bebouwing te ke boren. De aanleg van de metrolijn geschiedt met behulp van een boormethode waardoor de bewoners weinig van de ondergrondse werkzaamheden merken. Per dag vordert de machine tussen de acht en tien meter.

Stations

De gemeenteraad neemt in september een besluit over het trace, het aantal stations, de ligging van de perrons en het budget. Wethouder van verkeer E. Bakker verwacht de beschikking van het rijk op de subsidieaanvraag voorjaar 1996. In 1997 begint de aanleg. Tijdens de aanleg voorziet een speciaal centrum, dat waarschijnlijk in het Centraal Station komt, de bewoners van informatie over de voortgang van het po.

Reageer op dit artikel