nieuws

Vlaamse regering neemt Liefkenshoektunnel over

bouwbreed Premium

De Vlaamse regering neemt de Liefkenshoektunnel in het noordelijke havengebied van Antwerpen, voor een bedrag van f. 17,8 miljoen, over van de prive-concessiehouders. Ook het verlies van f. 121 miljoen dat de concessiehouders hebben geleden door de schuld van de Vlaamse overheid wordt door de Vlaamse regering vergoed. Daartoe werd zij door een rechterlijk vonnis verplicht.

In ruil voor deze financiele inspanningen van de Vlaamse regering, waarvoor uiteindelijk de belastingbetalers opdraaien, zullen de concessiehouders die verenigd zijn in de NV Liefkenshoektunnel, hun eis intrekken dat de overheid de gemiste inkomsten ( f. 55 miljoen op jaarbasis) moet betalen.

Het drama rond de Liefkenshoektunnel, de eerste toltunnel in Belgie, heeft vier jaar geduurd. De euforie rond dit bouwwerk, dat als voorbeeld voor nog meer gevallen van financiering in de bouw werd gesteld, bleek volkomen misplaatst.

Trekpleister

Studies wezen uit dat de tunnel een trekpleister zou worden voor zowel het vracht- als personenvervoer. Maar de tunnel bereikte nooit de voorspelde aantallen personen en vrachtwagens waarop per doortocht respectievelijk f. 5,50 en f. 22 tol werd geheven. Dat kwam omdat de Vlaamse regering, tegen alle beloften in, nooit zorgde voor goede toegangswegen tot de Liefkenshoektunnel.

Deze nalatigheid speelden de tunnelbouwers en concessiehouders (de aannemersbedrijven De Meyer, Betonac en Van Laere) met succes uit tegenover de rechtbank. De rechter vond ook dat zij verliezen leden door de houding van de Vlaamse overheid.

De Vlaamse regering zal de Liefkenshoektunnel nu overnemen via de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen (GIMV), een overheidsinstelling.

Reageer op dit artikel