nieuws

Nederlandse aannemers in race voor Sonttunnel

bouwbreed Premium

De Deens/Zweedse opdrachtgever entresundskonsortiet heeft de inschrijvingen binnen van de vijf geselecteerde aannemerscombinaties voor de aanleg van een afgezonken tunnel met een lengte van 3.750 m onder de Drogden in de Sont tussen Denemarken en Zweden. Drie Nederlandse aannemingsbedrijven dingen mee.

De opdrachtgever heeft dit woensdag bekend gemaakt. Op het eerste gezicht lijken de aanbiedingen te voldoen aan de gestelde eisen qua toegepaste techniek en bouwtijd. De prijzen van de vijf aannemerscombinaties liggen tussen de Dkr 3,8 miljard ( f. 1 miljard ) en de Dkr 5,6 miljard ( f. 1,6 miljard), op basis van het huidige prijspeil. De laagste aanbieding ligt ongeveer 15 procent hoger dan de raming. Door de opdrachtgever wordt dit toegeschreven aan het hogere aanbod van werk op de aantrekkende bouwmarkt in Europa.

Het tunnelpo is een eerste onderdeel van het Sontpo dat zal voorzien in aanleg van een brug/tunnel-verbinding met een totale lengte van ongeveer zestien kilometer tussen Denemarken en Zweden. De afgezonken tunnel komt onder de Drogden, de vaargeul tussen de kust van Denemarken en het eilandje Saltholm in de Sont tussen Denemarken en Zweden. De tunnel zal aansluiten op de brugverbinding met een brug met een doorvaarthoogte van 57 m over de ‘Flinterenden’, de vaargeul aan de kant van Zweden.

Alle aanbiedingen bevatten aannamen of voorbehouden die tot bijstelling van de prijs ke leiden tijdens de komende evaluatie van de aanbieding door de opdrachtgever. Naar verwachting zal het werk nog deze zomer gegund ke worden. Dan kan eind dit jaar met het werk worden begonnen.

Inschrijvers

De aannemerscombinaties die na voorselectie een prijs hebben ingediend zijn: Sund Link Contractors, The Drogden Tunnel Contractors, Oresund Tunnel Contractors met daarin Boskalis Westminster Dredging bv, Scandinavian Link Group en Oresund Link Group bestaande uit Volker Stevin Construction Europe BV, Hollandsche Beton BV en het Duitse Philip Holzmann AG.

Reageer op dit artikel