nieuws

Compromis over uitbreiding Israelische luchthaven

bouwbreed Premium

Tussen de Israelische ‘Association of Engineers and Architects’ en de ‘Air Ports Authority’, de opdrachtgever voor de uitbreiding van het nationale vliegveld (Ben-Gurion Airport) is een compromis bereikt.

Zoals gemeld was de ‘Association of Engineers and Architects’ naar het Hoog Gerechtshof gestapt omdat de ‘Airports Authority’ weigerde lokale Israelische aannemersbedrijven te betrekken in de aanbesteding van de uitbreiding van het nationale vliegveld (totale bouwkosten: $ 830 miljoen). Het hof stopte met zijn uitspraak de aanbesteding.

In het compromis werden lokale aannemers twee weken de tijd gegeven om een buitenlandse aannemer te vinden en deze hun ‘hulp’ aan te bieden voor de bouw van dit grote po.

Intussen is de aanbesteding uitbesteed aan drie Amerikaanse bouwbedrijven, ‘TRA Architecture Engineering’ (dit bedrijf bouwt de aankomst/vertrek hallen), ‘Skimore, Owins and Merrill’ (dit bedrijf bouwt de loodsen, hangars etc.) en ‘Parsons Brinckerhoff International’, die de wegen rondom het vliegveld en de parkeerplaatsen zal aanleggen. Als architecten zijn gekozen de twee Israelische top-architecten Mordechai Ben-Horin en Moshe Satchie (die o.a. een kantoor heeft in Boston).

Ontevreden

Dit compromis heeft echter een enorme ontevredenheid achtergelaten bij de lokale aannemers. Zij beschuldigen de ‘Association of Engineers and Architects’ dat die veel te vlug overstag is gegaan en dat de ‘input’ van de lokale aannemer minimaal zal zijn. Vooral de korte periode, die over was voor de lokale aannemer om een buitenlandse ‘partner’ te vinden wordt hier een lachertje genoemd. De aannemers beschuldigen de ‘Association’ dat die onder de druk van de architecten die de opdracht gekregen hebben, overstag is gegaan.

Reageer op dit artikel