nieuws

BAU groeit mee met de Europese bouwmarkt

bouwbreed Premium

De tweejaarlijkse bouwvakbeurs BAU te Munchen heeft dit jaar 190.000 bezoekers getrokken. Dat waren er ruim 20.000 meer dan in 1993. De toename heeft te maken met de grensoverschrijdende ontwikkeling van de Europese bouwmarkt. BAU groeit mee met de Europese markt.

Dr.ing. C. Roth, voorzitter van het Hauptverband der Deutschen Bauindustrie e.V., benadrukte dat nog eens in zijn lezing tijdens de opening van BAU 95. Hadden in 1991 slechts 437 bedrijven dochterondernemingen in andere Europese landen, in 1993 waren het er al 749. Het meest actief in het buitenland zijn bouwbedrijven uit Frankrijk, Nederland en Duitsland.

De groei van het aantal dochterondernemingen is het grootst in het oosten van Duitsland. De concurrentie in Europa is vooral hevig als het gaat om grote opdrachten. Samenwerking is daarbij een vereiste, want het zal nog wel even duren voordat de taal- en cultuurbarrieres zijn geslecht. Voorlopig blijft bouwen een regionale zaak, dus bouwbedrijven moeten kennisnemen van nationale regels en normen. Roth zei ook, dat de bouw steeds complexer wordt en vraagt om integrale oplossingen.

Ook zei hij dat in geheel Europa de vraag naar milieuvriendelijke bouwmaterialen toeneemt. De industrie maakt zich gereed om aan deze vraag te ke voldoen. Heraklith te Furnitz in Oostenrijk introduceert Herawool en Klober te Ennepetal in Duitsland adverteert in Handelsblatt met Climawool, schapewollen dekens voor het isoleren van daken.

Keramiek

BAU wordt steeds meer een Europese beurs. Het aandeel bezoekers uit Beieren daalde, terwijl het aantal bezoekers uit de Europese landen steeg. Van alle bezoekers kwam een vijfde niet uit Duitsland.

Bijna 90% van de buitenlandse bezoekers kwam uit de EU of uit andere Europese landen. De rest bestond uit belangstellenden uit Azie, Noord-Amerika en Afrika.

Meer dan 50% van de bezoekers komt uit de uitvoerende bouw of de handel. Het aandeel architecten en adviseurs bedraagt ongeveer 20%. De meeste bezoekers waarderen de beurs positief en zijn vast van plan over twee jaar ook BAU 97 te bezoeken.

BAU biedt een overzicht van alle produkten en diensten voor de bouw. Het aandeel keramische materialen is echter onevenredig groot. Wand- en vloertegels komen niet meer alleen uit Italie en Spanje.

Er is ook een ruim aanbod uit Oosteuropese landen en uit het Midden Oosten. Er zijn zelfs tegels gesignaleerd uit Sri Lanka. Andere keramische produkten zijn bijvoorbeeld dakpannen. Opvallend is de opmars van de keramische vloeren en wanden, al of niet gewapend en in combinatie met beton. Materieel is op de beurs nauwelijks te vinden. Daarvoor houdt de Messe Munchen van 3 tot 9 april de 24e internationale vakbeurs BAUMA 95.

Reageer op dit artikel