nieuws

Directeur Jan Benus komt zijn afspraken vliegend na

bouwbreed Premium

Met het vliegtuig naar een bouwvergadering. Directeur Jan Benus van aannemingsbedrijf Simon Benus BV in Stadskanaal wil niet anders. Als hij grotere afstanden moet afleggen, dan laat hij de auto staan. Met zijn Cessna 210 is hij veel sneller op zijn bouwpoen.

Niet alleen geldt dat voor zijn reizen naar Duitsland, Belgie en Frankrijk, maar ook voor een relatief korte trip naar Eindhoven of Rotterdam. “Met name de snelheid is voor mij een reden om het vliegtuig te nemen. Je bent altijd in zeer korte tijd ter plaatse. Het is niet alleen het gemak, maar ook een stukje reisplezier”, aldus Jan Benus.

In een uur en een kwartier is hij op zijn bouwpo in Maagdenburg, een afstand van 430 km over de weg. “Laatst moest ik vanwege het slechte weer noodgedwongen met de auto. Ik ben toen om half zes ’s ochtends vertrokken en kwam ’s avonds om elf uur weer aan. Nou, dat is geen pretje.”

Wachttijden

Voordeel van Duitsland is dat in een straal van dertig kilometer altijd wel een vliegveld is te vinden. Per telefoon bestelt Benus vanuit het vliegtuig al een taxi, die hem vervolgens naar de plaats van bestemming brengt.

Lange wachttijden voor de douane kent hij niet. Op grote vliegvelden als dat van Berlijn komt de kist van Benus namelijk op de sportafdeling binnen. “Dan ben je in vijf minuten van het vliegveld af.”

Ook in het Drentse Eelde, waar de PH-GBS (Gebroeders Benus Stadskanaal) is gestationeerd, is Jan Benus vlot weg. Het inchecken, passeren van de douane en instappen is binnen drie minuten geklaard. “Als je met een lijnvlucht van Eelde naar Berlijn gaat, ben je minstens een half uur en als het tegenzit een uur aan formaliteiten kwijt.”

“Als ik bijvoorbeeld overleg heb met een poontwikkelaar in Zwitserland dan pak ik het vliegtuig. Ook de reis naar bijeenkomsten in Frankrijk of Belgie, waar ik contacten opdoe of gewoon informatie vandaan haal, is het makkelijkst per vliegtuig te doen.”

De Cessna 210, die met 320 km per uur tot de snellere sportvliegtuigen behoort, wordt in de regel door Benus zelf bestuurt. Twintig jaar geleden haalde hij zijn sportbrevet.

Nachtvluchten

Momenteel is hij bezig met het halen van de IFR-aantekening, die hem toestaat ook ’s nachts te vliegen. Voor nachtvluchten schakelt hij nu nog een piloot in die de aantekening wel heeft. “Een vliegtuig is noodzakelijk voor goed zaken doen.” Het vliegtuig is zijn eigendom en hij verhuurt het aan zijn aannemingsbedrijf. “Vliegtuigkilometers zijn voor de langere reizen aanmerkelijk goedkoper dan autokilometers, zeker als je alle uren rekent die je onderweg bent.”

Reageer op dit artikel