nieuws

Schadeclaim van zeven ton voor Haskoning

bouwbreed

Haskoning Koninklijk Ingenieur- en Architectenbureau te Steenwijk heeft een schadeclaim van circa – 700.000 aan de broek gekregen van de gemeente IJsselham. Aanleiding is een miskleun bij de aanleg van een fietspad tussen Oldemarkt en Ossenzijl.

Haskoning maakte de plannen bestedingsgereed, maar zag over het hoofd dat het fietspad deels op een moerassige ondergrond kwam te liggen. Hierbij werd uitgegaan van de gegevens van de gemeente, maar “die hadden geverifieerd moeten worden”, aldus bedrijfsjurist M. Vis van Haskoning.

Aansprakelijk

De gemeente IJsselham is inmiddels een juridische procedure tegen het Nijmeegse ingenieursbureau begonnen. Een poging om de kwestie in der minne te schikken mislukte. Haskoning vindt de claim van de gemeente zwaar overtrokken. De uiteindelijk gekozen oplossing -een fundering van schuimbeton dat op water drijft- was de duurste van alle varianten. Pas nadat het werk voltooid was, kwam de gemeente met de claim.

Haskoning wijst alle aansprakelijkheid van de hand en heeft zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar inmiddels aangesproken. “Wij willen liefst geen juridische procedure en willen best over een schadevergoeding praten, maar niet op deze basis”, aldus Vis. De gemeente IJsselham heeft DHV Raadgevend ingenieursbureau ingeschakeld voor technische ondersteuning in het conflict.

Alternatieven

De Steenwijkse vestiging van het ingenieursbureau presenteerde een aantal alternatieve plannen, waarin andere funderingen en afwijkende trace’s waren gebruikt. Van het trace mocht om planologische reden niet worden afgeweken. Mede vanwege de vereiste draagkracht -ten behoeve van een strooiauto van twee ton- koos de gemeente voor de duurdere oplossing met schuimbeton.

De oplossing voor het fietspad was even ingenieus als duur, want de kosten voor het een kilometer lange fietspad kwamen uiteindelijk op – 1,4 miljoen (exclusief btw) uit. Toen bouwer KWS-Noord aan de klus begon bleek al dat halverwege het traject problemen zouden rijzen. De bouwer attendeerde de gemeente daar ook op. De ondergrond van het traject bestond namelijk uit kragge, een drijvend eilandje van zand en planten op water. Een verharding was noodzakelijk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels