nieuws

Gehlmax KL415 krachtiger en zwaarder dan voorganger

bouwbreed

Tijdens de drie open dagen die Gehlmax Nederland BV. te Werkendam vorige week hield werd de nieuwe Gehlmax KL415 geintroduceerd. Deze wiellader zal het huidige type KL 405 gaan vervangen. De eerste KL415 werd meteen verkocht aan W.Knijff BV. te Rotterdam

Onmiddellijk na zijn wereldpremiere tijdens de Galabau in het Duitse Nurnberg, een beurs die vergelijkbaar is met het Nederlandse ‘NSC Papendal’, is de nieuwe wiellader KL415 in Nederland geintroduceerd. Dit mede als bewijs dat na de perikelen in 1993 de Duitse fabrikant Gehl GmbH weer geheel terug is aan het front.

De nieuwe KL415 moet de vervanger gaan worden van de Gehlmax KL405. Niet alleen is de machine ten opzichte van zijn voorganger technisch en ergonomisch verbeterd naar de huidige eisen en normen maar bovendien is de KL 415 krachtiger en zwaarder dan de KL 405.

Sterker

Het operationele gewicht van de nieuwe knikwiellader is nu 3900 kg, hetgeen zo’n 600 kg. zwaarder is dan zijn voorganger. Ook het motorisch vermogen is toegenomen. De ‘oude’ Perkins die een vermogen had van 41 pk(30kW) bij 2600 omw/min. is vervangen door een krachtiger Perkins watergekoelde dieselmotor van het type 104-22 die vermogen levert van 43 pk(31,65) kW bij 2200 omw/min. Niet loopt deze motor dus rustiger maar door een hoger draaimoment bij een lager toerental wordt vooral de trekkracht verbeterd. Deze laatste bedraagt nu 3800 kg hetgeen een verbetering betekent van 1100 kg met de KL405. Zeer belangrijk hierbij is ook dat het geluidsniveau in de cabine met 4 d(B)A is verminderd tot 78 d(B)A. Dankzij deze vermindering is de KL415 onderscheiden met de ‘Blauwe Engel’. Belangrijke winst werd ook geboekt bij de opbreekkracht. Deze bedraagt nu aan de bak 3600 kg, hetgeen een vermeerdering betekent van 500 kg.

Specificaties

Standaard is de KL415 uitgerust met 12.5 x 18 MPT-banden die de machine een draaistraal geven van 3700 mm. Optioneel ke banden geleverd worden van de maat 15.5 x 18 MPT. De maximale rijsnelheid van de wiellader op standaard banden bedraagt 20 km/uur.

De hydrostatische knikbesturing geeft de machine zowel naar links als naar rechts een stuuruitslag van 39 gr. . De kiplast, recht vooruit, is 2700 kg terwijl die in geknikte stand 2380 kg bedraagt.

Het laadframe is uitgerust met een hydraulisch, in plaats van mechanisch snelkoppelingssysteem. Met behulp van dit systeem kan nu ook het aanbouwmaterieel van de KL608 op de KL415 worden ingezet. Een ander voordeel is dat ook de onderdelen van het wisselsysteem van de KL608 op de KL415 passen. Een belangrijke verbetering is verder dat de nieuwe machine is uitgerust met een elektrisch blokkeerbaar sperdifferentieel zodat bij een volledig vrijstaand achterwiel de tractie optimaal behouden blijft. Voor een goede lastverdeling, indien men gebruik maakt van een aanbouw-graafarm, heeft men het contragewicht van de wiellader niet vastgelast op het chassis zodat deze gedemonteerd kan worden. De maximale hoogte die met de standaardbak van 600 liter bereikt kan worden is 3600 mm; de maximale storthoogte bedraagt 2480 mm; de maximale reikwijdte met loshoek van 45 gr. is 860 mm. De KL415 kent een totale transporthoogte van 2590 mm, een -breedte van 1760 mm en een -lengte (inclusief laadbak) van 3990 mm. Optioneel kan de wiellader nog worden uitgerust met een laststabilisator.

Bediening

Op de KL415 heeft men een vrijwel nieuwe cabine gebouwd. Het glasoppervlak aan de voorzijde is naar boven toe vergroot zodat een beter zicht op het werk verkregen wordt bij het kippen van de last. Door de cabine 100 mm te verbreden en 70 mm te verlengen ontstaat een grotere beenvrijheid voor de machinist bij gebruik van de graafarm. Aan de achterzijde van de cabine is bovendien versterking van het chassis aangebracht ter bescherming van de achterste raampartij.

Rempedaal

Doordat de motor dieper in het chassis kon worden gebouwd kon een nieuwe bestuurdersstoel gemonteerd worden met een grotere afvering. De uitvoering van het rempedaal is zodanig gewijzigd dat cm-nauwkeurig kan worden gewerkt zoals bij traploze aandrijvingen. Door het instrumentenpaneel ergonomisch te optimaliseren kon een grotere knie-vrijheid voor de machinist geschapen worden.

Op dit moment is de importeur nog bezig om de machine onder de Vamil-regeling te krijgen, waardoor deze in een jaar kan worden afgeschreven. In Werkendam is men er vrijwel zeker van dat dit geen enkel probleem zal opleveren.

De nieuwe knikgestuurde wiellader Gehlmax KL415 is een waardige opvolger van de bestaande KL405.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels