nieuws

North Sea Jazz is als een verfrissende muzikale douche

bouwbreed

Je levert alle spullen in bij de garderobe, steek honderd piek bij je, pak het zwart/witte blokkenschema en laat je vervolgens meevoeren op alle mogelijk jazz-stromingen tot diep in de kleine uurtjes. North Sea Jazz Festival moet je al een muzikale-douche over je heen laten komen.

Het komende festival, dat van 8 t/m 10 juli plaatsvindt in het Haagse Congresgebouw, wordt voor het eerst georganiseerd zonder bemoeienissen van de familie Acket. De lijn die de in 1992 overleden oprichter Paul Acket heeft uitgezet zal door de huidige organisatie, Mojo Concerts, worden gecontinueerd. “We zullen echter niet de weg opgaan van veel jazzfestivals in Europa en het popaandeel in de programmering vergroten”, aldus de Mojo-directeur Leon Ramakers.

Dit jaar reikt de organisatie van het North Sea Jazz Festival dan ook voor de tiende maal de Bird Awards uit. De prijzen, vernoemd naar de legendarische altsaxofonist Charlie ‘Yardbird’ Parker, gaan naar drie categorieen, te weten naar Bird Award Nederland, Internationaal en Speciale Waardering. Voor het onderdeel Nederland is slagwerker Pierre Courbois genomineerde. Hij speelde in het vermaarde kwartet van Willem Breuker en sloeg een brug tussen de geimproviseerde vrije jazz en de jazzrock.

Voor het onderdeel Internationaal is de op 18 oktober 1961 geboren Wynton Marsalis een goede kanshebber. Met zijn speciale trompet is deze jonge vedette niet meer weg te denken van het festival. Hij begon jaren geleden in een kleine zaal van het Congresgebouw, maar is inmiddels met zijn septet door de organisatie geprogrammeerd in de PWA Zaal. Na een flitsende muziekopleiding f. wat wil je als vader de beroemde pianist en muziekdocent Ellis Marsalis isf. begon hij in 1979 bij de Jazz Messengers van drummer Art Blakey. Later dook hij op bij het Herbie Hancock Kwartet en speelde met regelmaat als solist bij klassiek-symfonische concerten. Door kenners wordt zijn speelstijl omschreven als ‘neoclassicistisch’.

Nieuwe generatie

Als jonge muzikant kent Marsalis de werken van de ‘oudjes’ Ellington, Parker en Armstrong perfect. Deze veelzijdige muzikant maakte voor de choreograaf Garth Fagan de muziek voor het dansstuk Citi Movement. In het werk zijn de invloeden van Duke Ellington (Black, Brown, And Beige en Harlem) goed waar te nemen. In zijn laatste album ‘In this House om this Morning’ toont Marsalis zijn echte stijl. De makkelijk is het gehoor liggende muziek wordt beinvloed door Afro-Amerikaanse kerkdiensten.

De jongere generatie jazz-muzikanten krijgen een steeds belangrijke plaats op de podia. Het gevoel dat jazz-muzikanten het ‘eeuwige’ leven hebben, doet vergeten dat een jonge generatie muzikanten staat te dringen. Niet alleen Marsalis stoomt op. Op de vrijdagavond toont Roy Hargrove zijn ke. Net als zijn leeftijdgenoot Marsalis gaat hij met zijn muziek terug naar de roots van de jazz; New Orleans 1910. Zijn quintet brengt een muziekprogramma ten gehore dat juist ook voor de oudere generatie zeer toegankelijk is.

Om lekker te ke luisteren heeft de organisatie dit jaar besloten het aantal bezoekers per avond terug te brengen met 10 procent tot 21500. De logische consequentie is dat de kaarten nu f. 80 kosten.

Vergeet geen zakdoek mee te nemen om het zweet van het voorhoofd te ke wissen. Jazz is warm.

EVO

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels