nieuws

In Tilburg wint staal het van prefab-beton

bouwbreed

In het centrum van Tilburg wordt een parkeergarage van zes parkeerlagen gebouwd met een draagconstructie van stalen kolommen, hoedliggers en met vloeren van betonnen kanaalplaten. Dat is opvallend in een markt die tot nu toe voorbehouden leek aan de prefab betonbouw. De bouwtijd van de garage met een staalskelet is korter dan met gangbare betonnen prefabsystemen valt te realiseren en het is nog goedkoper ook.

De openbare parkeergarage ligt op het Tivoli-terrein waar ook voor verzekeringsmaatschappij Interpolis een nieuw kantoor wordt gebouwd. Het gebouw heeft zes parkeerlagen en krijgt daarmee een hoogte van 12,5 meter. Er is plaats voor 753 auto’s Interpolis gaat in eerste instantie circa 200 parkeerplaatsen huren. De in- en uitgang van de garage komen aan de Spoorlaan. Het po wordt voor de Gemeente Tilburg uitgevoerd door Ballast Nedam Utiliteitsbouw, vestiging Best. De aanneemsom bedraagt f. 9,4 miljoen.

De aanleiding om voor deze garage in staal te bouwen is volgens L.J.Th. Vervaart, commercieel manager Ballast Nedam Utiliteitsbouw, het gevolg van een ontwikkeling die op een eerder po voor de gemeente Venlo is gerealiseerd. In het streven de parkeergarage bij een kantorencomplex meer “mensvriendelijk” te maken werd een garage gebouwd met een stalen draagconstructie en kanaalplaten als vloer. De platen waren echter opgelegd bovenop de stalen liggers. Daardoor werd ten opzichte van bijvoorbeeld een betonskelet met betonnen dubbel-T-liggers al wel verbetering van het aanzicht bereikt maar verdere verbetering leek mogelijk.

Hoedliggers

In Tilburg is deze ontwikkeling vervolmaakt door toepassing van een systeem met stalen kolommen, hoedliggers en kanaalplaten voor de vloeren. Hoedliggers zijn stalen kokerliggers met een brede onderflens waarop de kanaalplaten komen te rusten. De onderkant van de kanaalplaten levert een vlakke plafond zonder onderbreking door liggers. De bovenkant van de liggers is daarmee even hoog als de bovenkant van de kanaalplaten. Zijn de kanaalplaten aangebracht dan komt er nog een gewapend betonnen druklaag op met een dikte van 6 cm. De constructiehoogte van de vloer bedraagt in totaal 38 cm. De vrije verdiepingsruimte is 2,20 meter.

Gezien de kennis op het gebied van betonnen prefabricage bij Ballast Nedam meent Vervaart te ke stellen dat het nu gebruikte systeem met hoedligers 10 tot 15% goedkoper kan zijn dan de tot nu toe gangbare prefab betonnen parkeergarages.

Omdat het werk in Tilburg onderhands werd verkregen ontbreken getalsmatige gegevens van andere aanbiedingen, beaamde Vervaart. Hij voegt daar aan toe dat de aanbieding wel is gecontroleerd door een onafhankelijke bouwkostendeskundige.

Sociale veiligheid

Bij het ontwerp is in belangrijke mate rekening gehouden met sociale veiligheid. De garage is ontworpen door de architectencombinatie van Architectenburo Bonnema b.i. en Benthem en Crouwel Architecten BV bna. Zo zijn grote wanden bekleed met doorzichtige stalen schermen. Binnen is veel aandacht besteed aan het verlichtingsniveau en er wordt via camera’s toezicht gehouden op de ruimte.

Typisch anders

Er komt een looproute dwars door de garage van het Tivolipark in de richting van de Veemarktstraat. Het plafond van deze route wordt voorzien van glazen bouwstenen zodat op deze plek daglicht kan toetreden. De begane grond wordt in eerste instantie gebruikt voor parkeren. Dat levert zestig plaatsen extra. Mogelijk wordt aan deze ruimte later nog een andere functie gegeven, bijvoorbeeld detailhandel. Het werken met staal is toch typisch anders dan werken met beton, zo liet uitvoerder B. Maas van Ballast Nedam Utiliteitsbouw weten. “De organisatie vergt veel werk. Het is bij dit werk zo dat als de een niet klaar is dan kan de ander niet beginnen. Bij werken in beton is daar wat gemakkelijker een mouw aan te passen”. Daartegenover staat echter dat met een bouwsysteem met stalen kolommen hoedliggers en kanaalplaten een “gigantische” bouwsnelheid kan worden behaald.

Nadat de kolommen en de liggers zijn geplaatst worden de kanaalplaten er achter elkaar in gehesen. De kanaalplaten worden aangevoerd per vrachtwagen. Het gaat om tien vrachten per dag met bij elkaar vijftig platen. Er is daarvoor geen opslagruimte nodig want de platen f. net zoals bijna alles op het werk f. gaat van de vrachtwagen zo in het werk.

Eerste paal is eind februari dit jaar geslagen. Voor de vakantie stop van vier weken eind juli begin augustus zullen alle kanaalplaten zijn aangebracht, denkt Maas. Dan volgt na de vakantie het afwerken. Maas voorziet eigenlijk geen problemen bij het halen van de opleverdatum eind oktober.

De bouwtijd van de parkeergarage in Tilburg bedraagt negen maanden. In die tijd worden ondermeer aangebracht: 467 ton staal, 221 funderingspalen (boorpalen) en 14700 m2 kanaalplaten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels