nieuws

Amersfoort eens over aanpak Stationsplein

bouwbreed

De gemeente Amersfoort heeft met de poontwikkelaar Nemeog en NS-Vastgoed overeenstemming bereikt over de vernieuwing van het Stationsplein. Naast de bouw van een nieuw station bestaat het po uit een kantorencomplex en drie kantorenvilla’s. Voor het station moet een busplateau compleet met een elektronisch bus aan- en afvoersysteem komen.

Het plan zoals dat vrijdagmorgen in Amersfoort is gepresenteerd maakt voor een belangrijk deel onderdeel uit van het Centraal Stadsgebied.

Het omvangrijke po dat het gebied rond het station en richting centrum ingrijpend moet vernieuwen.

De nieuwbouw van het station was door de Nederlandse Spoorwegen al opgenomen in het plan Rail21. Na ruim twee jaar stoeien tussen de projectontwikkelaar Nemeog, NS en gemeente over met name de grondexploitatie is er nu een bouwplan, ontworpen door Articon, dat voorziet in 16000m2 kantoor-oppervlakte.

Vleugel

Deze kantoorruimte komt als een soort vleugel naast de nieuwbouw van het station. Op de hoek gaat het complex de hoogte in naar uiteindelijk 26meter.

Het station wordt ongeveer twintig meter hoog en zal in totaal een ruimte hebben van 4000m2. De drie kantoorvilla’s krijgen een ruimte van 3000m2 en moeten als een soort overgang van het stedelijke naar het wat meer rustieke Amersfoort gaan dienen. Zij krijgen een hoogte van veertien tot zeventien meter.

R.Boer, verantwoordelijk wethouder van het po Centraal Stadsgebied, wenste niet in te gaan op de vraag hoeveel geld met dit project is gemoeid. “Hou het er maar op dat het hier gaat om een bedrag met vele nullen.”

Busstation

Feit is wel dat Amersfoort zelf in ieder geval f. 5 miljoen moet bijdragen aan de invulling van het Stationsplein. Bedoeling is dat voor het station onder de noemer een ‘compact dynamisch busstation’ een soort busplateau wordt gerealiseerd. Het gaat hier om een plateau naar het systeem zoals dat in Eindhoven wordt gebruikt, waar de bussen pas bij de haltes staan als dat nodig is.

Waar de bussen precies staan wordt vervolgens onder andere in de aankomsthal elektronisch aangegeven. Om doorstroming te bevorderen en opstoppingen te voorkomen wordt naast het station een soort buffer aangelegd, waar bussen wachten tot het moment waarop ze mogen voorrijden.

Volgens gemeente en NS moet dit systeem vooral als service naar de klant worden gezien. De reiziger hoeft immers minder ver naar de halteplaats te lopen, omdat het er eenvoudig weg ook minder halteplaatsen zijn.

Voor de realisering van dit deel van het po heeft de gemeente Amersfoort bij het ministerie van Verkeert en Waterstaat f. 25 miljoen subsidie aangevraagd. Na de zomer hoopt Amersfoort duidelijkheid over het verkregen bedrag.

Noodstation

Bedoeling is dat volgend jaar met de eerste activiteiten kan worden begonnen, zoals realisering van het busplateau en de bouw van een noodstation. Het po wordt vervolgens in fasen uitgevoerd, waarna het in 1997 moet worden opgeleverd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels