nieuws

Rijkswaterstaat pakt Heinenoordtunnel aan

bouwbreed

Op 4 juli begint Rijkswaterstaat directie Zuid-Holland met de renovatie en verbetering van de Heinenoordtunnel. De renovatie van de 25 jaar oude oeververbinding is urgent en kan volgens Rijkswaterstaat niet worden uitgesteld tot de Tweede Heinenoordtunnel in gebruik is.

Het urgente karakter van de renovatie is vooral gelegen in het feit dat de technische installaties zijn verouderd.

Verder uitstel totdat de plannen tot aanleg van de extra buis voor het langzame verkeer met de uitbreiding van de westbuis (lees: de Tweede Heinenoordtunnel zijn uitgevoerd, acht Rijkswaterstaat om die reden niet verantwoord. De eerste schop voor ‘Tweede Heinenoord’ zal immers niet voor 1995 de grond in gaan.

Rekening houdend met deze plannen legt Rijkswaterstaat gelijk met de renovatiewerkzaamheden een nieuw verkeerssignalerinssysteem aan en wordt de A29, tussen het Vaanplein en de Heinenoordtunnel, uitgebreid met een extra rijstrook. Deze zal na de renovatie dienst doen als tijdelijke busbaan tot de Tweede Heinenoordtunnel gereed is.

Voor de werkzaamheden in de twee driestrooks tunnelbuizen zal steeds gebruik worden gemaakt van het afzetten van een rijstrook in iedere tunnelbuis. De wegwerkers worden beschermd door een voertuigkering.

Naast het aanbrengen van de technische installaties zal tevens een hittewerend plafond worden aangebracht, die de tunnel geschikt moet maken voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Daarnaast zullen er in plaats van de oude stoeprand geleideprofielen worden aangebracht en een riolering.

Rijkswaterstaat heeft bij dit po alle zeilen bijgezet om een goede communicatie met het publiek te krijgen. Zo zullen langs de weg ‘visualisaties’ van de werkzaamheden worden geplaatst. Daarnaast wordt er een nieuwsbulletin uitgegeven en is er een 06-informatienummer.

De renovatie wordt op 30 september opgeleverd door de aannemers van Hattum en Blankevoort en GTI Rotterdam BV.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels