nieuws

Produktielijn voor betontegels meest moderne ter wereld

bouwbreed

In Tilburg heeft Zoontjens Beton BV een produktielijn voor betontegels in gebruik genomen, die waarschijnlijk de meest moderne ter wereld is. Het is een lange rechte lijn, waardoor de operator elk moment een volledig overzicht heeft en in elke fase van het produktieproces in kan grijpen.

A.M. Malcontent, directeur van Zoontjens Beton en afkomstig uit de wereld van de machinebouw, is zichtbaar trots op de opstelling. Hij spreekt van een ‘aanrechtmodel’, omdat net als bij een aanrecht alle functies naast elkaar op een lijn geplaatst zijn. “Ik denk dat dit de meest moderne machine is die er bestaat”, aldus Malcontent.

De produktielijn bestaat om te beginnen uit twee stations voor het formeren en verdelen van de toplaag en de onderlaag van de tegel. Er worden steeds vier tegels tegelijk gevormd, wat de gelijke verdeling van de mortel ten goede komt. Het trillen is beslist niet geluidarm, maar elders in de fabriek staan oudere machines die aanzienlijk meer lawaai maken. Als het op geluidbeperkende maatregelen aankomt, komen die machines dus eerst in aanmerking.

De pers waarmee de tegels verdicht worden is wel ingepakt in een geluidwerende behuizing. Door een raam in de grote schuifdeur van deze kast is de installatie te zien. Het persen geschiedt volgens een gepatenteerd procede, met een verticale kracht naar beneden. De gebruikelijke horizontale trilbeweging blijft hierbij dus achterwege.

Maatvast

Het resultaat is een zeer maatvaste en dichte tegel. Met deze installatie worden op het moment de nieuwe zeskante tegels gefabriceerd, die geschikt zijn voor mechanisch leggen (zie Cobouw van 22 april jl.). Ze hebben een splintervrije kop en zijn ook in een uitvoering met geimpregneerde sierdeklaag te verkrijgen. De tegels worden met de deklagen naar elkaar toe gepakketteerd, met een draad ertussen tegen beschadigingen. Voor het verharden van de tegels heeft Zoontjens Beton een complete hydratatieruimte ingericht. Daar heersen ideale omstandigheden, met een temperatuur van 30 gr. C en een relatieve luchtvochtigheid van 100%.

Een tweede uitzonderlijke machine bij Zoontjens Beton is een vacuum installatie voor de produktie van parkeerdaktegels van 90 bij 90 cm. Het is een ronde tafelpers, sinds een jaar of twee in gebruik. De betonmortel wordt in bijna vloeibare vorm op een filtermat gegoten en het overtollige water wordt weggeperst.

Ook bij dit procede blijft het horizontale trillen achterwege. Deze vacuumtechniek is ontwikkeld in Engeland en wordt vooral toegepast in landen, waar hoge eisen aan de dichtheid van het beton worden gesteld. Dat kan bijvoorbeeld zijn in verband met strenge winters en het gebruik van zout. Het pekelwater dringt niet door in het materiaal. Een nadeel van de vacuummethode is, dat de tegels geheel uit een laag bestaan. Het is niet mogelijk een toplaag aan te brengen. Wel ke de tegels op allerlei manieren worden nabehandeld, bijvoorbeeld gestraald of gebouchardeerd.

Verticaal transport

De parkeerdaktegels worden verticaal getransporteerd en met een haak of met een vacuum-apparaat verlegd. De tegels zijn bijzonder sterk, een belasting van 3,5 ton in het midden van de plaat is mogelijk. In combinatie met conische elementen kan een parkeerdak op spanning worden gebracht, waardoor het meer kan dragen en beter blijft liggen. Zoontjens Beton ontwikkelt een techniek om ook de hellingbanen van parkeerdaken te voorzien van deze tegels.

Een variant zijn de tegels van 90 bij 90 cm voor beloopbare daken. Ze zijn minder dik dan de parkeerdaktegels en hebben geen nokken. Er bestaat grote belangstelling voor dit produkt bij architecten. Ze zijn een alternatief voor de tegels van 30 bij 30 cm voor terrassen en galerijen. Die worden ook door Zoontjens Beton vervaardigd. Om vervuiling van de toplaag tegen te gaan, ke ze worden voorzien van een impregneerlaag.

Produktielijn van betontegels bij Zoontjens Beton. In het midden de twee stations voor het vormen van de toplaag en onderlaag, links de geluidwerende behuizing van de pers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels