nieuws

Kanaaltunnel na veel vertragingen eindelijk geopend

bouwbreed

President Franiois Mitterrand van Frankrijk en Koningin Elizabeth van Engeland hebben gisteren de Eurotunnel die beide landen eindelijk met elkaar verbindt officieel geopend. De tunnel kwam tweehonderd jaar na de eerste plannen pas gereed. Het doorknippen van een lint dat tussen twee shuttletreinen voor de ingang van de tunnel was gespannen, vergde nauwelijks een minuut.

De Britse vorstin kreeg vervolgens een demonstratie van het op een treinshuttle laden van een Renault vrachtwagen’ en drie personenwagens. Dit nam drie minuten in beslag, waarna beide zichtbaar verkleumde staatshoofden de warmte van de bus opzochten om een gedeelte van de infrastructuur van een Franse terminal te bezoeken.

In totaal beslaat de terminal aan de Franse zijde 700 ha ,waarop al een uitgebreid wegennet naar de Eurotunnel is gerealiseerd, alsmede de noodzakelijke diensten. De terminal is direct bereikbaar van de autoweg A16 tussen Lille en Calais, uitgang 13.

Direct toegang

Voor treinreizigers is er op het terrein een nieuw treinstation gebouwd: Calais Fretun dat ook direct toegang verschaft tot het Eurotunnelcomplex.

Op185 ha is het complex ”la Cite de l’Europe” te vinden, een complex van hotels, bedrijven, winkelcentra met bioscopen, ontspanningsmogelijkheden, restaurants en parken. Het belangrijkste voor de Britten: de beveiligheidsmaatregelen tegen IRA-aanslagen, is opgelost door middel van laserstralen die de lading van elke auto en vrachtwagen tot in de details op een scherm laat zien.

Een tiental dierenartsen staat bij de ingang van de tunnel om huisdieren op hondsdolheid te controleren.

Het bedienen van het hightech controlecentrum aan Britse zijde bleek voor de Britse technici te ingewikkeld.

Frankrijk heeft doelbewust voor een hoge kwaliteitstechnologie gekozen omdat men later geen spijt wil krijgen.

Aan de Britse kant van wat de Fransen de grootste bouwput van de eeuw noemen vonden de technici het beheren van een controlecentrum echter te moeilijk.

Telkens als er een trein werd getest begonnen er zoveel lampen te flikkeren dat de Britten uiteindelijk hun Franse collega’s vroegen de zaak over te nemen.

Gebrek taalkennis

Mede door gebrek aan taalkennis is dit de rede van de vertragingen, die de ingebruikname van de Eurotunnel door het publiek zal ondervinden. Het vrachtverkeer kan hoogstwaarschijnlijk binnenkort van de shuttletreinen gebruik maken, toeristen zullen in juli vier keer per dag door de tunnel ke, maar de diensten zullen pas half 1995 optimaal draaien.

De speciale Eurostar hogesnelheidstrein zal overigens nog tien jaar moeten wachten voordat de rails in Groot-Brittannie aan hun technologie zijn aangepast.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels