nieuws

Veel fouten in Spaanse woningbouw

bouwbreed

Een recent onderzoek in Spanje heeft uitgewezen dat meer dan 48% van alle nieuwbouwwoningen binnen de tien jaar een of meerdere defecten vertoont. Dit blijkt uit een enqunderete die bij 2000 woningbezitters is uitgevoerd door de nationale consumentenbond. De cijfers bewijzen nog eens dat de Spaanse aannemers over het algemeen een slecht produkt afleveren.

Wie als Nederlander enigszins op de hoogte is van de Spaanse wijze van huizen bouwen, weet dat er volstrekt andere normen worden aangelegd als het gaat om vorm, inhoud, materiaal en kwaliteit. ’s Lands wijs, ’s lands eer, zogezegd. En kennelijk ke de meeste Spanjaarden er mee leven.

Tot dusver heeft er nog geen nationale opstand tegen de bouw plaatsgevonden ondanks het feit dat de periode 1985-1992 kan worden beschouwd als de zeven vette jaren voor de Spaanse bouwondernemingen.

Veel nieuwe woningen dus en, zo blijkt nu, ook veel klachten. Maar geen klachten die met overlast of burengerucht te maken hebben. Spanjaarden nemen dus kennelijk genoegen met de klaterende waterval van de buurman als hij ’s ochtends zijn eerste sanitaire stop maakt. Het geschreeuw van kinderen, een radio die niet eens overmatig veel volume produceert, het nachtelijke geruis in bed, een lekkende kraan, alles is drie huizen verderop nog hoorbaar.

En zo verwonderlijk is dat niet want vrijwel alle binnen- en buitenmuren bestaan uit een laagje baksteen. Isolatiemateriaal is onbekend. Dubbele ramen komen weliswaar steeds meer in zwang maar vensterkieren worden niet gedicht zodat de wind nog vrij spel heeft in huis. En bovendien produceren Spanjaarden van huis-uit graag veel lawaai.

Criteria

Tot zover is er niets aan de hand. Totdat de consumentenbond objectieve normen aanlegt voor kwaliteit. Dan blijkt dat je als huiseigenaar vaak een kat in de zak hebt gekocht. In een van de drie gevallen, zo is vastgesteld, heeft de aannemer niet voldaan aan de kwaliteitscriteria zoals die contractueel in de koopakte werden vastgelegd. Een op de acht huizen (12,1%) wordt niet op tijd opgeleverd. In 8,2% van de gevallen is ander, goedkoper, materiaal gebruikt dan aanvankelijk was aangekondigd.

Daarover f. niet over het lawaaif. klagen de Spanjaarden nu steen en been en niet ten onrechte want de woonlasten (hypotheek, onderhoud etc.) liggen in Spanje 4,7 keer zo hoog als het gemiddelde familie-inkomen. Met de gegroeide economie zijn ook de criteria veranderd. Huiseigenaren hebben steeds meer wensen, zeker als het om kwaliteit gaat. En dan blijkt dat menig aannemer een wanprestatie levert.

Zo blijkt uit het onderzoek dat het klachten regent over bijvoorbeeld de afwerking (25%), lekkende afvoerbuizen (11,2%) en ondeugdelijke houtsoorten (8,5%). Van alle ingediende klachten werden er 43,1% opgelost, hetzij door de eigenaar, hetzij door de aannemer. In de meeste gevallen ging het daarbij om kleinigheden. In 18,6% van de gevallen is een oplossing nabij. Daarentegen moet in 32% van de gevallen nog naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing worden gezocht. Dan blijkt dat 7,8% van de klachten uiteindelijk door de rechtbank moet worden beoordeeld. Desalniettemin kan de consumentenbond enige tevredenheid niet worden ontzegd. Alles is tenslotte relatief, ook in Spanje. Uit de enqunderete blijkt namelijk ook dat fraude en oplichterij in de Spaanse bouw vrijwel zijn verdwenen.Een blok appartementen opleveren zonder toiletten en afvoer f. zoals enkele jaren geleden nog aan de Costa del Sol gebeurdef. is tegenwoordig uitgesloten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels