nieuws

Franse hoge snelheids-trein naar Korea

bouwbreed

Over zeven jaar zal de Franse hoge snelheidstrein TGV, de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul met de havenstad Pusan aan de Zuidzee verbinden.

Na drie jaar stevig onderhandelen, een officieel bezoek van president Mitterrand aan Zuid-Korea en met een geduchte Duitse en Japanse concurrentie, heeft de Frans-Britse onderneming GEC-Alsthom dit contract ter waarde van vier miljard gulden in de wacht gesleept. Het gaat om de aanleg van 432 kilometer spoorlijn in heuvelachtig terrein en de levering van 46 treinstellen. Voor Frankrijk betekent dit ‘gouden contract’ ruim vier en een half miljoen werkuren voor 1000 werknemers in de stad Belfort waar de TGV-stellen worden vervaardigd. Frankrijk heeft evenwel een grote veer moeten laten om het contract in de wacht te slepen. De Koreanen hebben lang geaarzeld, omdat de prijzen van GEC-Alsthom hoger lagen dan die van de Duitsers Siemens of de Japanse treinbouwers. In beginsel stelde Frankrijk een deelname van 56 procent voor, maar het heeft zijn ambitie moeten terug brengen naar 50 procent. Een groot deel van de onderdelen zullen dus ter plaatse door Koreaanse bedrijven worden geleverd. Bovendien hebben de Franse spoorwegen hun technische assistentie, dus ‘know how’ aan het contract moeten verbinden. Dit betekent dat Korea de technologie van het maken van hoge snelheidstreinen cadeau krijgen. “Niets zal de Koreanen ervan weerhouden binnen enkele jaren alle Zuidoost Aziatische landen met een TGV uit te rusten”, was dan ook het protest van de Franse communistische vakbond CGT.

De Franse regering is zich weldegelijk bewust van dit gevaar, maar geeft er de voorkeur aan nadruk te leggen op het voordeel. De Franse hoge snelheidstrein rijdt over enkele jaren dan in zes landen: Frankrijk, Nederland, Belgia, Groot Brittannie, Spanje en Korea. Het contract met Korea wordt over vijftien dagen getekend.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels