nieuws

Eerste Potain GTMR 366A op rupsen voor Nederhoff Gouda

bouwbreed

N.I.B.M. te Geleen heeft al verscheidene kranen van het type Potain GTMR 366A in Nederland geleverd. Dit veelal op een rupsonderstel van bijvoorbeeld het type GTMR 400. Tot vorige week, toen men bij Nederhoff Kraanverhuurbedrijf te Gouda een 366A afleverde op een, verzwaard, B 7 rupsonderstel van de Potain 360 waardoor een maximale kraancapaciteitsbenutting mogelijk werd.

De GTMR 366 A heeft in de standaarduitvoering een maximale haakhoogte van 29,8 meter en een maximale gieklengte van 35 meter. De uitvoering die aan Nederhoff is geleverd heeft echter de voor een 366 A maximaal mogelijke haakhoogte van 32,8 meter. en een maximale gieklengte van 45 meter. Daarnaast kan men met deze kraan werken met een 30 opgetopte giek of een van 0 tot 45 opgetopte puntgiek. De haakhoogte komt dan tot 38 meter.

Met deze hogere haakhoogte en langere vlucht kan deze kraan worden ingezet in de woning- en utiliteitsbouw tot zes woonlagen/etages; op bouwplaatsen met een minder stabiele ondergrond en op bouwplaatsen waar een kraanbaan een belemmering vormt. Met zijn enkele schranksturing is deze kraan beduidend mobieler dan indien geplaatst op een kraanbaan. Het hier toegepaste B7 rupsonderstel wordt in voorkomende gevallen gebruikt voor GTMR-kranen t/m het type 360 A. In dit geval heeft N.I.B.M., in overleg met Intertrac – Duitsland dit rupsonderstel zodanig gemodificeerd en aangepast dat het te gebruiken is voor de zwaardere GTMR 366 A., met dien verstande dat deze kraan met maximale kraancapaciteiten qua gieklengte en haakhoogte kan worden ingezet. Dit hield onder meer een verzwaring in van de draaikrans, de draaikransaansluiting en het middenstuk. Daarnaast werd de hydrauliek voor rupsrijden volledig gescheiden van het motor- en generatorgedeelte. Deze hydrauliek wordt nu aangedreven door een apart opgestelde elektromotor met een vermogen van 55 kW en met twee Eaton plunjerpompen, hetgeen een zeer compacte unit oplevert. Een voordeel van deze opstelling is dat de hydrauliekpomp niet de gehele werkdag meedraait maar alleen op de momenten dat dit echt nodig is, dus bij het rijden. Nog een voordeel is dat indien de generatormotor (Perkins zes-cilinder) uit zou vallen het geheel op de bouwspanning kan worden aangesloten, of dat een generator wordt ingehuurd, zodat men met de kraan kan rijden en werken.

Hellingsgeneratoren

Voor de aandrijving zorgt een door N.I.N.M. geleverde Wilson generator van het type P 100, die goed is voor 100 kVA/80 kW. De rupsonderwagen is uitgevoerd met hellingsgeneratoren waardoor, indien ineens gestopt wordt, de rupsen niet in een keer stilstaan maar nog 3 oeten 4 seconden nalopen.

De lengte van de rupsen, hart op hart, bedraagt 5380 mm; de rupsbreedte 900 mm; de breedte van de onderwagen, hart op hart, 5000 mm terwijl deze, gemeten aan de buitenzijden van de rupsen 5900 mm is. De totale lengte van de onderwagen (inclusief ballastplatform bedraagt 10250 mm.

De gehele kraan is te transporteren op twee semi-diepladers en een oplegger. De montage of demontage van de kraan kan binnen een dag gebeuren.

De nieuwe Potain GTMR-kraan met N.I.B.M./Intertrac rupsonderwagen werd afgeleverd met een giek van 35 meter, welke verlengd kan worden tot 45 meter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels