nieuws

Delen kerende wand aangevoerd

bouwbreed

De eerste vier delen van de kerende wand van de stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg zijn aangevoerd op de bouwlocatie tussen Maassluis en Hoek van Holland.

Het transport werd uitgevoerd in opdracht van Bouwkombinatie Maeslantkering (BMK) waarin deelnemen: Hollandsche Beton Groep (HBG), Koninklijke Volker Stevin (KVS), NBM Amstelland en Hollandia Kloos Holding. De stalen delen zijn gefabriceerd en geconserveerd bij Hollandia Kloos in Krimpen aan den IJssel en HSM te Schiedam. Het grootste deel heeft een breedte van 8 meter, een hoogte van 14 meter en een lengte van 21 meter. Het gewicht bedraagt 312 ton.

De kerende wand bestaat uit 26 delen van vergelijkbare afmetingen. Twee vakwerkarmen zullen de kerende wand met een stalen bolscharnier verbinden. De kerende wand, twee vakwerkarmen en het bolscharnier vormen samen een sectordeur. De stormvloedkering krijgt twee deuren die in geopende toestand in parkeerdokken op de oevers rusten. Bij sluiten van de kering worden de sectordeuren in de Nieuwe Waterweg gedraaid. Door de holle delen van de kerende wand vol te laten lopen met water zinken beide kerende wanden af op de drempel in de bodem van de Nieuwe Waterweg.

Op de bouwlocatie zijn de delen met een drijvende kraan in het drooggezette noordelijk parkeerdok op een hulpconstructie gehesen waarop ze naar het uiteinde van het dok zijn gereden. Hier worden de nu aangevoerde en de nog aan te voeren delen aan elkaar gelast. Het nu uitgevoerde transport is het eerste in een serie. Het volgende transport zal in mei plaatsvinden. Het laatste transport staat gepland voor 1995.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels