nieuws

Voorbereiding Deens/Duitse tunnel vergevorderd

bouwbreed

In Denemarken en Duitsland wordt hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de vaste oeververbinding tussen beide landen over de Fehmarnbelt in de Oostzee.

Al over een paar maanden zal de inschrijving voor de inventarisatie van de (milieu)technische en economische consequenties van een dergelijke verbinding worden geopend, aldus het Deense dagblad Berlingske Tidende.

Het blad wist tevens te vermelden dat de Duitse bedrijven Hochtief en Philipp Holzmann reeds een voorstel voor een gecombineerde auto- en treintunnel hebben uitgewerkt. Het gaat daarbij om een concept voor een 23,6 km lange tunnel, waarvan 18,6 km onder water, op het traject tussen Puttgarden en Remeentedby Haven. De kosten worden volgens het prijspeil van 1990 geraamd op f. 5,5 miljard.

De intensieve voorbereidingen van de verbinding over de Fehmarn- of Fehmernbelt vinden plaats ondanks de vertraging rond de besluitvorming ten aanzien van de brug/tunnel over de Oresont tussen Denemarken en Zweden.

Volgens de huidige tijdsplanning dient er in 1996 een definitieve uitspraak van de Deense en Duitse parlementen over de Fehmarnbeltverbinding op tafel te liggen, waardoor de bouw in 1997 van start zou ke gaan en het karwei in 2005 kan zijn afgerond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels