nieuws

Spierings biedt met SK477 nog hogere hijsprestaties

bouwbreed

Met de introductie van de vouwkraan type SK477-AT4, speelt Spierings Kranen b.v., Oss, pionier op het gebied van mobiele zelfoprichtende kranen, in op de marktvraag naar grotere hijshoogte en meer hijscapaciteit.

De nieuwe machine heeft een maximum hijslast van 7 ton bij een vlucht van 10,25 meter en een grootste vlucht van 38 meter met bijbehorende puntlast van 1500 kg. Vandaag zal het eerste exemplaar door Spierings worden overgedragen aan Kraanbedrijf Nederhoff in Gouda.

De SK477-AT4 is een zwaardere versie van de vouwkraan SK345-AT3, waarmee Spierings in 1989 debuteerde en in dat jaar op de Bouwbeurs te Utrecht aan de Nederlandse bouwnijverheid ten tonele voerde.

Niet alleen de prestaties maar ook, dankzij het zelfoprichtende karakter van de machine, de snelle opbouwtijd waren er debet aan dat deze mobiele bouwkraan direct een grote belangstelling genoot. Spierings kan zelfs met tevredenheid vaststellen dat inmiddels 27 kranen van dit type bij aannemers- en kraanverhuurders in bedrijf zijn. En men heeft in Oss het vertrouwen dat dit succes ook voor de zwaardere SK477, die volgens hetzelfde concept is gebouwd, is weggelegd.

De eerste tekenen wijzen mogelijk al in die richting want terwijl de verf van het eerste exemplaar nog nauwelijks droog is, staat de tweede inmiddels gereserveerd voor Lommerts KSM te Groningen.

Met de giek in horizontale positie komt de SK477 tot een haakhoogte van 24 meter. De kraan biedt evenwel de mogelijkheid tot optoppen tot 30 graden waarmee een haakhoogte wordt bereikt van 42,15 meter. Ook in deze positie kan met de loopkat normaal worden gewerkt. Bij het in- en uitrijden van de kat blijft de haakhoogte automatisch gehandhaafd.

Doordat het uiteinde van de hijskabel aan de loopkat wordt vastgezet, hetgeen automatisch tijdens het opbouwen gebeurt, wordt de neerwaartse kracht 100% gecompenseerd..Op deze wijze kan ook bij getopte giek een last van 7000 kg nauwkeurig worden gehanteerd .

Display

In de kraancabine worden continu alle belangrijke gegevens met betrekking tot de last op een display aangegeven. De machinist wordt steeds volledig geinformeerd over , het gewicht van de last, de hoogte boven maaiveld, vlucht en maximum toegestane last. De door Spierings eveneens zelf ontwikkelde onderwagen, komt in grote lijnen overeen met de drie-asser. Een automatisch nivelleersysteem en hydro-pneumatische vering zijn ook bij dit vier-assig chassis te vinden. Van de vier assen zijn as 1, 2 en 4 gestuurd en worden as 2, 3 en 4 aangedreven. De besturing van de achteras kan worden losgekoppeld van de beide andere stuurassen. Door de derde starre as op te trekken de wielen van de overige assen in dezelfde richting te zetten, kan met de machine in krabgang worden gereden.

Met behulp van de gestuurde achteras komt de in rijpositie 15,16 meter lange kraan tot een draaistraal van 11meter.

Voor de aandrijving zorgt ook hier weer een Daf-dieselmotor die voldoet aan de Euro 1 norm. Deze krachtbron is goed voor 268 kW (364 pk) bij 2000 omw/min. De transmissie wordt, onder lucht bekrachtigd, met de hand geschakeld. De verdere aan drijflijn bestaat uit een verdeelbak met terreinversnelling en sperbaar differentieel.

Hijsbereik en transportafmetingen van de Spierings vouwkraan model type SK 477-AT4.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels