nieuws

Delfts wielophangingsysteem combineert vering en weggedrag

bouwbreed

Met een aan de Technische Universiteit Delft ontwikkeld nieuw wielophangingsysteem zou het weggedrag en de vering van auto’s belangrijk worden verbeterd.

Het scheef hangen in bochten en naar voren duiken bij krachtig remmen behoort bij dit systeem tot het verleden.

Het wielophangingsysteem wordt elektronisch geregeld. Een computer past de werking van veren en schokdempers continu aan de rijomstandigheden aan. Bedenkers van deze nieuwe vinding zijn ir. Albert van der Knaap -verantwoordelijk voor het mechanische gedeelte- en ir. Paul Venhovens die onlangs op de bijbehorende software promoveerde. In tegenstelling tot hydraulische veersystemen zou het brandstofverbruik bij dit systeem niet toenemen. Naar de mening van beide werktuigkundigen zijn de, bij de meeste auto’s toegepaste, wielophangingsystemen een compromis tussen goede wegligging en goede vering. In wezen zijn dit twee eisen die technisch gezien lastig met elkaar zijn te combineren. Een slap afgestelde schokbreker zal bij ongelijk wegdek een soepel veren van de auto toestaan, maar veroorzaakt wel een slechte wegligging. Het Delftse wielophangingsysteem is volgens de makers gemakkelijk in de huidige voeruigen te monteren.

Om die reden zou er van de kant van de auto-industrie grote belangtelling voor bestaan. Verschillende autofabrikanten hebben inmiddels een proefrit gemaakt met de Volvo 480 waarin de ingenieurs een prototype van hun systeem hebben ingebouwd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels