nieuws

Van Seumeren jongleert met betonnen overspanningen

bouwbreed

Sinds enkele maanden is het transportbedrijf Van Seumeren uit de Meern bezig met een nieuwe vervoersmethode. Het betreft hier het vervoer van extra lange betonnen liggers zoals deze onder meer gebruikt worden voor de aanleg van de nieuwe metro-lijn te Amsterdam. Niet alleen moeten er voor dit werk grote overspanningen gebouwd worden maar bovendien dienen deze aangevoerd te worden via een wegennet dat voor een groot deel binnen de bebouwde kom ligt.

Het uittesten van verschillende vervoersmethodieken leerde dat het zogenoemde dolly-transport, ook voor deze zware transporten, niet alleen de beste resultaten opleverde, maar bovendien het meest flexibele was. De vervoerstrein bestaat hierbij uit een trekker, bijvoorbeeld een MAN, DAF of Mercedes, met een motorvermogen dat groter is dan zo’n 520 pk. Aan deze trekker wordt een Nooteboom-oplegger gekoppeld met vijf sturende assen. Op deze oplegger is een draaischamel gemonteerd voor optimale bewegingsvrijheid voor de last. Onder het andere uiteinde van de last wordt een dolly geplaatst met vier of vijf afzonderlijk bestuurbare assen. Ook deze dolly is uit gerust met een draaischamel. De besturing geschiedt via een hydraulisch systeem. Bij extra lange transporten bestaat de mogelijkheid dat op de achterste dolly een extra bestuurder meerijdt indien een grote nauwkeurigheid wordt gevraagd.

De dolly’s voor dit transport worden geleverd door de fabrikanten Scheurle of Goldhofen. Een voordeel bij dit systeem is dat de verschillende dolly’s gekoppeld ke worden waardoor er een eenheid kan ontstaan tot 20 assen. Eventueel kan er tussen de dolly’s ook een dieplader geplaatst worden.

Een betonnen overspanning met een lengte van 40 meter en een gewicht van 90 ton wordt met het omzichtigheid naar zijn bestemming getransporteerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels