nieuws

Tocht onder Kanaal gaat gepaard met hindernissen

bouwbreed Premium

Zeg niet dat je uit Rotterdam komt en helemaal niet uit Amsterdam. Scheer je ’s ochtends en was de auto en een vrije doortocht naar Engeland is gewaarborgd. Maar zeg maar niet dat je uit Rotterdam komt, en helemaal niet uit Amsterdam, want dan moet je met auto en al aan de ‘Engelse kant’ van de Kanaaltunnel de garage in. Het overkwam ons.

Terwijl keurige dames en heren met misschien voor miljoenen aan heroine voorbij reden, gingen twee douaniers, gewapend met lampen en gereedschappen stoicijns de auto te lijf. De reserveband stuiterde rond in de garage en de deurpanelen werden geopend om vervolgens weer slecht gesloten te worden. Wanneer gaan die Engelsen nu eens onderdeel van Europa uitmaken. Echt dichtbij voor de Nederlanders ligt de Kanaaltunnel niet. Een rit over Breda, Antwerpen, Veurne naar Calais neemt gauw drie uur in beslag. Dat is de verklaring dat op de rit heen en terug geen Nederlanders zijn te vinden en we uitsluitend worden omringd door Fransen en Engelsen.

Na de genante vertoning van onze Engelse douaniers rijden we in een file de trein in. De heenrit is in ongeveer 25 minuten gepiept. De terugreis wordt een drama. In alle glansfolders wordt geroepen over de snelle verbinding, die zich niet laat hinderen door mist – vervelend voor vliegtuigen – en hoge golven, vervelend voor boten. Helaas, als men “vergeet de elektriciteitsrekening” te betalen is de rit van korte duur. Al bij vertrek uit Folkstone kampte Le Shuttle met een vertraging van ruim een half uur. Het probleem werd groter toen de trein na een rit van een kwartiertje abrupt tot stilstand kwam en daar ruim een uur bleef staan.

De steeds zenuwachtiger wordende hostessen deden het eerst af met een brandalarm in het eerste rijtuig. Later bleek men problemen te hebben met ‘the power’. “We zijn vergeten de 50p-muntstukjes in de meter te stoppen”, grapte een op en top Engelse hostess. Sommige automobilisten begonnen uit liederlijke verveling hun belastingvrije drank uit het flessedopje op te drinken. De aankomst was daardoor zo laat dat het benzinestation op de terminal in Calais, dat 24-uur per dag open is, al was gesloten. Voor de dames en heren aannemers is aan beide zijde van het Kanaal een informatiecentrum (Eurotunnel Exhibition Centre) gebouwd. In Folkstone is zowat tegen de krijtrotsen het modern ogende pand neergezet. Als je tijd hebt dan is een bezoek de moeite waard.

De restanten van het gereedschap geven een beeld onder wat voor soms erbarmelijke omstandigheden er is gewerkt. Foto’s en video’s geven dat weer. Vanaf Shakespeare cliff boven de havenstad is de zogenaamde ‘precast concrete tunnelline’ waar te nemen. De 850 ton wegende vies witte boorkop schittert in het najaars zonnetje. Alle gereedschappen moeten door Henry Butcher verkocht worden. De nieuwbouwkop kostte ooit eens 8,5 miljoen pond. “Its amazing”, mompelen twee Engelse bejaarden, als ze omhoog kijken naar de boorkop.

De Nederlandse bijdrage aan het duurste bouwpo in Europa is uiterst pover. Op de tentoonstelling, waar met geen woord wordt gerept over de gigantische verliezen, staat in een hoekje een modelboot van Boskalis Westminster. Bij de landaanwinnig heeft de hopperzuiger Cornelia een bescheiden rol gespeeld.

Reageer op dit artikel