nieuws

Wij-gevoel drijft bouwvakkers naar topprestatie Aannemer HBM vertrekt op tijd uit ‘De Kuip’

bouwbreed

De renovatie en nieuwbouw van het Stadion Feijenoord in Rotterdam is klaar. Vanmiddag wordt tijdens een lunch het opleveringscontract getekend. Binnen de gestelde tijd en hopelijk ook binnen het budget heeft de Hollandsche Beton Maatschappij (HBM), regio West de klus geklaard. Een gesprek met de poleider Ab Hoogendoorn en hoofduitvoerder Ton Bouwman, beiden een beetje veel Feyenoord.

“Eigenlijk was het een makkelijke klus. We wisten het aanvangstijdstip, het budget ( f 110 miljoen) was bekend en de opleverdatum van 8 november stond als een paal boven water. Daarnaast moest begin september alles grotendeels klaar zijn, vanwege drie popconcerten. Tevens was het een gegeven dat de bouwvakkers elkaar fors voor de voeten zouden gaan lopen”, stelt Hoogendoorn nuchter. “De voorbereiding binnen ons eigen bedrijf en met alle externe bedrijven was dermate grondig dat het eigenlijk niet fout kon gaan. We konden overigens pas het stadion echt onderhanden nemen nadat het laatste evenement op 15 mei had plaatsgevonden. Tot die tijd hebben we wat buitenwerk gedaan en alles tot in de puntjes voorbereid.”

In de geschiedenis van de na-oorlogse bouwnijverheid is nog nooit in een tijdsbestek van 8 maanden en 7 dagen f 110 miljoen op een po omgezet. Er gingen weken voorbij dat er een miljoen gulden per dag werd uitgegeven aan mens en materiaal. Vele ogen keken dan ook toe, en de concurrentie dacht: “dat lukt ze nooit”. De drijfveer voor een dergelijke prestatie valt te vatten in twee woorden: De Kuip. “Onze onderaannemers liepen een stap harder. Het is toch een hele eer om aan zo’n po te mogen werken”, stelt Bouwman.

Het zijn een paar simpele opmerkingen van Bouwman, maar de contracten logen er niet om. Men moest 24 uur per dag, zes dagen in de week beschikbaar zijn en er mocht in de zomer niet met vakantie worden gegaan. Daarnaast moest alles van een uitmuntende kwaliteit zijn. Bouwman: “De zevende dag werd gebruikt om achterstanden in te halen. We hebben eigenlijk het gehele traject zeven dagen per week gewerkt.”

Planning

Laconiek doen beide routiniers de planning af. Aan de muur van de keet hangt een menshoge staafplanning met meer dan 450 horizontale zwarte balken. Ze lachen de journalist uit als deze denkt dat met ingewikkelde planningssoftware de werkvolgorde werd gemaakt. Na de nodige grappen over de automatisering bij HBM zeggen ze serieus dat de gehele klus is opgeknipt is zes bouwdelen; nieuwbouw Maasgebouw, chirurgische ingreep, overkapping tribunes, renovatie , verkooppunten en sanitaire units en de gracht. “Je krijgt dan overzichtelijke en beheersbare stukken”, meent Bouwman. Zijn collega Hoogendoorn vult aan dat er erg veel werd overlegd. “We hadden een speciale logistieke uitvoerder. Hij moest zoveel mogelijk mensen spreiden over de 24 uur. Daarnaast waren er met grote regelmaat de zogenaamde afstemmingsvergaderingen. Duidelijk is dat je bij zo’n po niet twee dagen vooruit kunt kijken. De kracht is ook geweest dat we elkaar allemaal geholpen hebben. Als er iemand viel, dan hielp je hem met opstaan en trapte hem niet nog eens tegen de grond.”

Bouwweer

Jullie hebben wel geluk gehad. Er zijn geen faillissementen geweest zoals dat de bouwers van het Ajax-stadion is overkomen.

“Geluk, wat is geluk”, zegt Hoogendoorn a la Van Hanegem. “De onderaannemers werden eerst door ons gescreend. We houden rapporten bij van alle onderaannemers die ooit voor ons hebben gewerkt. Ook dit werk wordt geevalueerd. De bedrijven krijgen een cijfer en bij een min mogen ze niet meer voor de HBG-bedrijven werken. Bedrijven met een negatief eigen vermogen daar gaan we niet mee in zee. Daarnaast hebben wij niet puur op prijs ingekocht. Als je op zo’n werk een prijzenslag voert, vraag je om moeilijkheden.” Opvallend is dat HBM veel dochterbedrijven uit het concern had aangetrokken De poleiders en de hoofduitvoerder beweren bij hoog en laag dat deze ondernemingen het puur op prijs of kwaliteit hebben gewonnen.

Bobo’s

Als prettig werd ook het goede weer ervaren. Op het moment van het interview roffelt de regen op het dak. Het gehele complex is een modderpoel omdat de gemeente pas in het voorjaar klaar is met de aanleg van nieuwe rioleringen, en de straten op het moment nog open liggen. “We hadden een slecht-weerscenario gemaakt, maar dat kon in de la blijven”, aldus Bouwman, die op de vervolgvraag over goed ‘technisch bouwweer’ gaat lachen. “Bij ons had dat echt een andere betekenis. Hoe mooier het weer des te meer bobo’s in blazer bezochten de bouwput. Op de enorme aandacht uit binnen- en buitenland hebben we ons verkeken. Het was voor ons lastig werken. Houd je mensen maar gemotiveerd als zo’n club blauwe blazers met handen in de zakken weer eens kwam kijken.”

De aandacht van de Rotterdamse Belastingdienst en SFB heeft men niet als lastig ervaren. In de afbouwfase werd door ruim 15 mensen van deze diensten een zogenaamde waarneming ter plaatse uitgevoerd. “Goede zaak zo’n controle”, meent Bouwman, die opstaat en naar zijn bureau loopt. Uit de stapel post vist hij het rapportje van de Belastingdienst. “Zat vanochtend bij de post.” Hij slaat het open en zegt nonchalant: “Het zal wel goed zijn, want ze beginnen met ons te bedanken.” Klapt het dicht en smijt het werkje weer op de stapel. Over of HBM aan dit project verdient, hullen beiden zich in stilzwijgen. Duidelijk is wel dat vanwege de grote geldstromen er een strenge financiele bewaking was opgetuigd. Bouwman: “De geldstroom leek sneller dan de bouwstroom. We moesten daarom strak het budget controleren. Het was namelijk moeilijk om het proces te corrigeren omdat alles zo snel ging.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels