nieuws

Stedelijk Museum restaureert negen schilderijen Breitner

bouwbreed

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft negen schilderijen van de Amsterdamse impressionist George Hendrik Breitner (1857-1923) gerestaureerd. De doeken maken deel uit van de collectie van het Stedelijk.

In totaal heeft het museum dertig schilderijen in bezit. Negen werken zijn speciaal voor de overzichtstentoonstelling gerestaureerd van het werk van Breitner, die morgen van start gaat. Het is voor het eerst sinds 1947 dat het Stedelijk Museum een retrospectieve tentoonstelling aan Breitner wijdt. De presentatie duurt tot 5 februari.

Er zullen tachtig schilderijen, vijftig tekeningen en aquarellen en vijentwintig foto’s te zien zijn. Het meeste werk is afkomstig uit Nederlandse musea. Er zijn echter ook tekeningen en schilderijen uit particuliere collecties en buitenlandse musea, die nooit of nauwelijks te zien zijn. Het overzicht beslaat de periode tussen 1879 en 1915. Er zijn stadgezichten, (zelf)portretten, interieurs met vrouwen in kimono, naakten, bloemstillevens, soldaten- en huzarenstukken.

Breitner vormde samen met Willem Witsen en Isaac Israels de kern van een groep schilders die later de Amsterdamse impressionisten werden genoemd. Kenmerkend voor die kunstenaars was hun voorliefde voor het stadsleven. Breitner trok in 1886 van Den Haag naar Amsterdam. Hij wilde ‘schilder van het volk’ zijn.

Gewapend met een stuk papier, potlood en camera zwierf hij door de stad om het dagelijkse leven vast te leggen; de bedrijvigheid van de arbeiders met hun trekpaarden in bouwputten, het drukke straatbeeld met paardetrams, koetsjes en hand- en sleperskarren, dienstmeisjes met witte schorten. Het waren de jaren waarin explosief werd gebouwd. Nieuwe woonwijken werden uit de grond gestampt.

Monumentale gebouwen als het Rijksmuseum (1883), het Centraal Station (1889) en het Stedelijk Museum (1895), verrezen. Terug in het atelier werkte hij aan de hand van schetsen en foto’s zijn indrukken vaak uit tot monumentale doeken.

Fotografie was voor Breitner, net als voor andere schilders van zijn tijd, een hulpmiddel bij het schilderen. Er zijn zo’n tweeduizend negatieven en honderden originele foto’s bewaard gebleven. Zijn schilderijen zijn nooit een exacte weergave van een foto of tekening, maar een vrije interpretatie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels