nieuws

Kopenhagen wil in 1996 minimetro aanleggen

bouwbreed Premium

Kopenhagen krijgt naast nieuwe ‘lichte’ railverbindingen met het ten zuidwesten van de stad gelegen eiland Amager ook een zogenoemde minimetro. De start van de bouw is gepland voor 1996, terwijl de diverse fases van het po afgerond dienen te zijn in 1999, 2001 en 2003.

Het besluit tot de aanleg van de openbaar-vervoersvoorziening is genomen door het zogenoemde ‘Orestadsselskabet’, een ontwikkelingsmaatschappij waarbinnen de gemeentelijke overheid van de Deense hoofdstad en het rijk samenwerken voor de realisering van een nieuw stadsdeel (Orestad) op West-Amager.

Op dit eiland ligt ook de internationale luchthaven Kastrup en in de nabije toekomst komt hier tevens de aansluiting van de vaste oeververbinding met Malmo in Zweden, alsmede een nieuw stadstreintraject. Dit po wordt voorbereid door AS Oresundsforbindelsen in samenwerking met de Deense spoorwegen (DSB). Ook de Zweedse spoorwegen (SJ) zullen hier komen te rijden. De kosten van de minimetro worden geraamd op 5 miljard kronen (circa – 1,5 miljard). Het traject verbindt het plein Kongens Nytorv in het centrum van de oude stad via Norreport met West-Amager.

Lille als voorbeeld

Een tweede en derde fase voorzien in een traject vanaf stadsdeel Vanlose en Frederiksberg via West-Amager naar Kastrup. De lengte van de tweesporige trajecten is bij elkaar 22 km, waaraan 24 stations komen te liggen, waarvan vijf in een te boren tunnel van 8 km.

De keuze voor het minimetroplan werd genomen met als voorbeeld een soortgelijk reeds bestaand transportmiddel in het Franse Lille. De financiering wordt geregeld via de verkoop van gemeente- en rijksgrond op West-Amager en is gebaseerd op een exploitatie tussen de 70 en 90 miljoen passagiers per jaar.

Reageer op dit artikel