nieuws

JCB verbetert 3 CX en 4 CX graaflaadcombinaties

bouwbreed Premium

Het zal vooral de machinist zijn die gaat profiteren van de verbeteringen die JCB in zijn 1995-modellen van de graaflaadcombinaties 3 CX en 4 CX. Opvallend is het geluidsniveau in de cabine of, beter gezegd, het ontbreken ervan. JCB is er in geslaagd het interieurgeluid op oorhoogte van de machinist terug te brengen tot de waarde van 74 d(B)A. Dit bij maximaal motorentoerental en de kachelventilator op vol vermogen. Het nu bereikte geluidniveau zou in een middenklasse personenwagen niet misstaan.

Het instrumentenpaneel is verhuisd naar de rechterzijkant van de cabine en geeft de machinist duidelijke informatie bij zowel de graaf- als laadpositie. Met een afsluitbaar stalen deksel worden de instrumenten tegen vandalisme beschermd.

Bij het verstelbare stuurwiel worden alle aanduidingen samengevat in een waarschuwingslicht en wordt verder alleen informatie gegeven die betrekking heeft op het rijden zoals: twee- of vierwiel-aandrijving, besturingsmethode, richtingsindicatie en rijverlichting. Nieuw in de cabine is ook de machinistenstoel die uitgerust is met alle denkbare verstelmogelijkheden. De capaciteit van de kachel/ruitontdooier is verdubbeld en de gefilterde lucht kan met verstelbare blaasmonden in de voor- en achterzijde van de cabine gericht worden op de respectievelijke ruiten of op de machinist. De graaflaadcombinaties ke op wens uitgerust worden met een cfk-vrije airconditioner.

Techniek

De transmissie blijft voor beide machines ongewijzigd; voor de 3CX de zogenoemde ‘Power Shuttle’ en de 4 CX een ‘Full Powershift’-transmissie, die als optie ook op de 3 CX geleverd kan worden.

Om de laadcapaciteit en de terreinvaardigheid van de machines verder op te voeren ke de Maxtrac-differentieels vervangen worden door die van het type Limited Slip Diffs. Voor de 3 CX geldt dit voor de achteras maar voor de vierwielgestuurde 4 CX zowel voor de voor- als achteras.

Omdat vooral in de wintertijd hoge eisen gesteld worden aan de elektrische installatie is gekozen voor een 72 amp. alternator.

De verbeteringen aan de graaflaadcombinaties van JCB treft men vooral aan binnen de cabine.

Reageer op dit artikel