nieuws

Caterpillar geeft kop en staart aan leveringsprogramma

bouwbreed

Met de introductie van een hooglepel, dumptrucks en wielladers enerzijds en een aantal verdichtingsmachines anderzijds, heeft Caterpillar duidelijk een kop en een staart gegeven aan zijn leveringsprogramma bouwmaterieel. Immers, van winning van ruwe materialen tot (weg)afwerking heeft men nu materieel beschikbaar. Bovendien heeft men voor de komende maanden nog veel meer in petto.

Zoals bij vele fabrikanten van bouwmaterieel zijn alle ogen en activiteiten gericht op de komende Bauma ’95 in Munchen. Zeker nu de Conexpo het pleit als grootste en belangrijkste bouwmaterieelbeurs ter wereld duidelijk en definitief lijkt te hebben verloren. Overigens was Caterpillar een van de eerste grote bedrijven die, samen met Komatsu, de jongste Conexpo links lieten liggen. Alle aandacht is derhalve gericht op Munchen, waar dan bovendien nog bij komt dat de gepubliceerde jaarcijfers van vrijwel alle fabrikanten van bouwmaterieel een sterk opgaande lijn vertonen, en men zich verwachtingsvol uitlaat over de toekomst.

Ook bij Caterpillar is van een min of meer gekanaliseerde euforie sprake. Een euforie die zich de komende maanden zal vertalen in een ware vloed van nieuwe machines. Het hoogtepunt van deze materieelexplosie zal rond de Bauma ’95 komen te liggen waar Caterpillar op een totale expositieruimte van 6500 m2 (5000 m2 binnen en 1500 m2 buiten) maar liefst 35 verschillende machinemodellen zal presenteren. Bovendien zijn er van dit totaal 26 stuks die nog nooit eerder aan het grote publiek zijn getoond. Een tip van de sluier werd op de persdagen van Caterpillar, medio november in het Zuidspaanse Malaga gehouden, opgelicht.

De nadruk hierbij lag zowel op het begin als op het einde van de wegenbouwlijn. Nu zijn hooglepels, dumptrucks en wielladers produkten die men over het algemeen bij Caterpillar mag verwachten. De vrij forse uitbreiding op het gebied van verdichting en afwerking is echter nogal verrassend.

Grondstoffenwinning

Nieuw in het programma is de hooglepel van het type 5080, die voor het belangrijkste deel ontwikkeld is uit de Cat 300 graafmachinelijn. Een machine met een eigen gewicht van bijna 84 ton, die standaard geleverd wordt met een bak van 52.000 liter. Het graaf- en laadgeweld onttrekt deze kolos aan een Cat-dieselmotor van het type 3406C ATAC met turbolading, die met een motorinhoud van 14,6 liter een vermogen levert van 319 kW (434 pk). De machine staat op rupsen met een breedte van 75 cm. De uitstorthoogte van de Cat 5080 is 7290 mm terwijl de opbreekkracht 546 kN bedraagt.

De zware dumptrucks Cat 771C en 775B zijn speciaal gebouwd om het hoofd te ke bieden aan de zware omstandigheden die op een winplaats aan te treffen zijn. Ze zijn voorzien van een geheel nieuw body-ontwerp dat sterk schokbestendig is hetgeen belangrijk is bij een belading met bijvoorbeeld rotsbrokken. Zo is de bodem van de laadbak vervaardigd uit 25 mm dik staal in de kwaliteit Hardox 400. Door de vlakke bodemplaat ke bijvoorbeeld steenbrekers veel gelijkmatiger gevoed worden.

De 771C is uitgerust met een Cat-motor die een vermogen levert van 353 kW en het voertuig onder meer een maximum rijsnelheid geeft van 40 km/uur. In de Cat 775B ligt een Cat-motor van 509 kW die de dumptruck een rijsnelheid geeft van 45 km/uur. Door deze relatief hoge rijsnelheden ke hoge produkties gedraaid worden.

Wielladers

Ook op het gebied van wielladers presenteert Caterpillar belangrijk nieuws. Zo krijgt de populaire wiellader 980F, die jarenlang marktleider in zijn klasse was, een vervanger in de vorm van de 980 F Series II.

Deze wiellader heeft een eigen massa van 28 ton en wordt aangedreven door een Cat-turbo-dieselmotor van het type 3406 die een vermogen levert van 205 kW (275 pk). In vergelijking met zijn voorganger is 980 F II uitgerust met de nieuwste cabine, inclusief de luchtgeveerde Contourstoel, die ontworpen is om de machinist zijn werk zo eenvoudig en comfortabel mogelijk te laten doen. Een automatische schakelbare Power Shift versnellingsbak geeft hierbij extra bedieningsgemak doordat het schakelen naar hogere en lagere versnellingen geheel automatisch op vooraf ingestelde, gunstig gekozen, toerentallen gebeurt. Dit heeft een hoge produktie, een laag brandstofverbruik en een minimum aan onderhoud tot gevolg. Een kickdown schakelaar zorgt voor net dat beetje extra kracht om tot een optimaal gevulde bak te komen.

Naast deze verbeteringen aan de standaardmachine zijn diverse opties mogelijk, zoals een laadframe dat de uitstorthoogte met 600 mm vergroot waardoor ook dumptrucks uit de 40-tons klasse moeiteloos beladen ke worden.

Cat 924F en IT 24F

Verboden voor de verzamelde Europese vakpers behalve voor de Nederlandse waren de splinternieuwe wielladers 924 F en IT 24 F.

Deze machines zijn de opvolgers van de 926 E en de IT 18 B, waarvan inmiddels de produktie gestaakt is. De verschillen met de oude modellen zijn opvallend en hebben vooral betrekking op techniek en comfort voor de machinist waardoor een snelle, comfortabele en vooral produktieve machine is gefabriceerd. Beide machines zijn uitgerust met dezelfde versnellingsbak, koppelomvormer en viercilinder Cat-dieselmotor die met turbolading goed is voor een vermogen van 78 kW (105 pk).

Niet alleen de trekkracht aan de wielen is toegenomen maar ook de kracht en de snelheid van de hydrauliek stellen de machinist in staat om meer werk te verzetten. Veel aandacht is er besteed aan de cabine. Naast de luchtgeveerde Contourstoel treffen we een airconditioner, een verstelbare stuurkolom en servobekrachtigde bediening van alle graaf en laadfuncties aan. In deze machines ligt eenzelfde soort Power Shift versnellingsbak als in het type 980 F II.

De remmen zijn volledig afgedicht in oliebad gemonteerd en behoeven niet te worden nagesteld. Voor de veiligheid zijn de remcircuits van de voor- en achteras gescheiden zodat onder alle omstandigheden remwerking gegarandeerd is. Wanneer door het uitvallen van de motor de remdruk wegvalt kan de machine op de normale wijze tot stilstand worden gebracht met het ingebouwde noodremsysteem.

De vooras is star gemonteerd terwijl de achteras zich kan aanpassen aan de terreinomstandigheden waarbij het wiel maximaal 41 cm op en neer kan bewegen ter vergroting van de stabiliteit. Alle assen zijn voorzien van planetaire eindaandrijvingen die de krachten die vrijkomen bij het rijden en manoeuvreren over meerdere tandwielen verdelen. De achteras is standaard uitgevoerd met een differentieel voor beperkte slip voor een goede grip onder slechte terreinomstandigheden.

Het knikpunt van de besturing bevindt zich precies in het midden van de machine. De lagers zijn ver uit elkaar geplaatst zodat de krachten goed worden ondervangen. De voor- en achterwielen lopen goed in het spoor, waardoor er minder rolweerstand is en een eenmaal met de voorwielen gepasseerd obstakel ook moeiteloos door de achterkant van de machine genomen wordt. Wanneer de motor tijdens het rijden stopt treedt een voorziening in werking die ervoor zorgt dat de besturing actief blijft.

Walsprogramma

Pas sinds een jaar of tien beweegt de Caterpillar organisatie zich min of meer serieus op het gebied van de beton- en asfaltwegenbouw. Ofschoon de Cat-produkten in Amerika een redelijke marktpositie wist op te bouwen waren de successen op de Europese markt ronduit magertjes te noemen. Zo had men in 1986 wel dertien walsen in het programma maar op de keper beschouwd was het niet meer dan een rommelig leveringsprogramma, hetgeen ondermeer verklaard kan worden uit de verschillende, soms krampachtige, overnames.

In 1988 bundelde men de krachten en werd al het wegenbouwmaterieel als het ware op een hoop gegooid en werd een duidelijke beleidslijn voor deze sector opgesteld. Op de eerste plaats werd getracht een sterke positie op te bouwen in de USA. Produktontwikkeling stond hierbij voorop maar tevens werd in 1991 voor dit doel de Amerikaanse Barber-Greene overgenomen.

Inmiddels heeft men voor de USA derhalve een complete lijn die is aangevuld met de SM 350 bodemrecyclingsmachine, de PM 565 koudfrees en een aantal trilrolwalsen. In de USA is dit vrijwel complete programma een succesformule gebleken.

De zaken in Europa liggen echter wat anders. Inmiddels heeft men in het Franse Ratigny een uitstekende lijn walsen in produktie waarmee men zonder meer de Europese concurrentie aan kan gaan. Wat nog in het programma ontbreekt is een heuse asfaltafwerkmachine-reeks naar Europese normen, dus ondermeer met een zg. Europese hoogverdichtingsbalk. Inmiddels heeft men getracht een nauwe samenwerking tot stand te brengen met een van de Europese topmerken, te weten Vogele. Deze samenwerking is echter afgesprongen op het feit dat Caterpillar de gehele Vogele-organisatie wilde overnemen. Toch lijkt het erop dat Caterpillar binnen afzienbare tijd een goed ingevoerde asfaltafwerkingslijn binnen zijn poorten heeft.

Combiwalsen

Op het gebied van de combiwalsen of bodemwalsen brengt Caterpillar maar liefst drie nieuwe exemplaren op de markt. Het betreft hier de modellen CS-431C, CS-473C en CP-433C. Deze ,modern gelijnde modellen, vervangen de soortgelijke exemplaren uit de B-serie, en hebben een eigen gewicht van resp. 6887, 7012 en 7035 kg.

Alle drie modellen hebben dezelfde motor als krachtbron, de Cat 3054 turbo dieselmotor met een vermogen van 80 kW (107 pk), een beproefd motorentype dat ook in verschillende andere Cat-machines wordt gebruikt. De aandrijving van de CS-431C vindt langs hydrostatische weg plaats over de wielen terwijl bij beide andere machines zowel de wielen als de walsrol worden aangedreven.

Het excentrische gewicht in de walsrollen wordt hydraulisch aangedreven, terwijl de trilfrequentie van alle drie de machines op 30 Hz ligt. De centrifugale kracht bij hoge amplitude bedraagt 12,845 daN en bij lage amplitude 6,154 daN. De walsrollen hebben een breedte van 1,68 meter terwijl de banden zijn uitgevoerd in de maat 14.9 x 24.

De machines zijn uitgerust met een volledig nieuwe cabine met ROPS bescherming. Deze cabines, evenals overigens alle cabines op de verschillende soorten walsen die de naam Caterpillar dragen, zijn van pure Hollandse makelij en worden vervaardigd door de Verenigde Cabine Industrie te Zutphen. Zij bieden door hun grote glasoppervlak een goed zicht op het werk. De isolatie is optimaal.

De stoel is zeer goed verstelbaar terwijl de stuurkolom, inclusief het bedienings- en controlemechanisme via een rail van links naar rechts geschoven kan worden. De knikbesturing ligt op 40-60 % van de machinelengte en maakt een stuuruitslag van 37 gr. . Ook dit is bevorderlijk voor het zicht op het werk.

De cabine kan naar voren worden gekanteld waardoor er een ruime toegang ontstaat naar het motorische gedeelte.

Tandemtrilwalsen

Voor de asfaltafwerking en -verdichting brengt Caterpillar twee nieuwe tandemtrilwalsen: de typen CB-434B voor de 5 tot 8 tons klasse en de CB-534B voor de klasse van 8 tot 11,2 ton. Beide machines zijn uitgerust met de Cat 3054 dieselmotor. In de kleinere machine levert deze motor met natuurlijke aanzuiging 60 kW (80 pk) en in de grotere machine wordt de motor turbogeladen hetgeen resulteert in een vermogen van 80 kW (107 pk). Beide walsen zijn uitgerust met walsrollen met een breedte van respectievelijk 1422 mm en 1700 mm.

Ook deze machines zijn uitgerust met een veilige en comfortabele bediening. Tevens vindt men bij deze machines de knikbesturing over 40-60 % terug, die resulteert in een draaistraal van 4,83 resp. 5,86 meter. De trilfrequentie is resp. 48 en 42 Hz. De nominale amplitude bij de CB-434B loopt van 0,38 tot 0,76 mm en bij de CB-534B van 0,36 tot 1,05 mm. Het gewicht van de machines bedraagt 7150 resp. 9710 kg.

Bandenwals.

In het walsenprogramma zijn nu ook twee bandenwalsen opgenomen: de types PS-300B en PF-300B. Hierbij heeft de PS een onafhankelijke wielophanging op de achteras en de PF een starre achteras. Opvallend bij deze machines zijn de afgeschuinde voor- en achterkanten. Deze zijn zo gebouwd uit oogpunt van veiligheid. Op deze wijze ke objecten die hoger zijn dan een meter op een meter voor en achter de wals door de machinist goed waargenomen worden.

De 300B-machines zijn uitgerust met een Cat 3054 DIT motor die een vermogen levert van 67 kW. Het werkgewicht van de walsen bedraagt 21,7 ton. De draaicirkel van de wals is 15,4 meter en de machine is uitgerust met een drie-bak die zorgt voor rijsnelheden van 0-6, 0-13 en 0-25 km/uur.

De tandemtrilwals CB-434B knikt op 40-60% hetgeen een beter zicht op het werk geeft.

Voor het zware werk ontwikkelde Caterpillar de Cat 5080 hooglepel.

In de produktgroep grondwalsen introduceert Caterpillar drie nieuwe modellen waaronder deze CS-433C.

De nieuwe bandenwalsen van Caterpillar worden gekenmerkt door hun afgeschuinde voor- en achterzijde.

Als enige in Europa mocht de Nederlandse vakpers even ‘ruiken’ aan de nieuwe wielladers 924F en IT24F.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels