nieuws

Beton van Schenkviaduct ernstig aangetast door Alkali Silica Reactie

bouwbreed Premium

Het beton van het Schenkviaduct te Den Haag is ernstig aangetast door de Alkali Silica Reactie (ASR). Het is de vraag of het viaduct in de huidige staat nog wel veilig is. De gemeente Den Haag echter vermijdt de openbaarheid en ook betondeskundigen zijn terughoudend met het geven van informatie.

De diagnose ‘ASR’ is gesteld op basis van onderzoek aan proefcilinders, door Nebest BV te Groot-Ammers. De behandelend medewerker van Nebest, ing. K. Bosman, wil echter geen commentaar leveren. “Wij hebben een afspraak met de opdrachtgever om hier geen informatie over te geven”, aldus Bosman.

Opdrachtgever van het onderzoek door Nebest was de gemeente Den Haag. Ir. H.H.C. Vergouwen, chef van de afdeling Riolering en Wegen van de Dienst Stadsbeheer van Den Haag, wil geen informatie over het Schenkviaduct te verstrekken. “Er is geen behoefte aan publiciteit. De gemeente heeft een terughoudend beleid. Wethouder Van der Putten verwacht dat publiciteit onnodige onrust kan veroorzaken”, aldus Vergouwen. Mr. J.E. van der Putten is de Haagse wethouder van LMPBO (Leefbaarheid, Milieu en Promotie). Een groot deel van de portefeuille Stadsbeheer valt onder zijn verantwoordelijkheid.

Pokdalig

Dat de toestand van het Schenkviaduct ernstig is, blijkt bij een bezoek ter plaatse. De betonconstructie heeft een pokdalig uiterlijk van de reparaties met injectiemortel, lege injectiegaten, uitgeboorde proefcilinders, enzovoort. Er zijn genummerde controle-vakken en deksels bedekken plaatsen waar onderzoek is gedaan of vocht afgetapt. Er druipt permanent water en ettringiet uit het beton. De dragende staalconstructie (het beton rust op stalen balken en kolommen) vertoont plaatselijk sterke corrosie.

Aangezien er sprake is van ASR is het moeilijk voorstelbaar dat de wapening in het inwendige van de betonconstructie niet ernstig door roest is aangetast. ASR is een chemische reactie tussen delen van het cement en de toeslagstof, die door de gehele constructie heen plaatsvindt, overal waar de reactieve stoffen aanwezig zijn. Door de zwelling van de gel, die bij de reactie ontstaat, wordt het beton uit elkaar gedrukt.

Anders dan bij ‘betonrot’ is er geen sprake van schade aan de oppervlakte van de constructie, maar van schade van binnenuit.

De scheuren in het Schenkviaduct zijn grotendeels geinjecteerd door het betonreparatiebedrijf Vogel te Zwijndrecht. Dit bedrijf heeft de gemeente Den Haag echter geadviseerd om deze behandeling te staken, omdat het geen werkelijke oplossing biedt. De Alkali Silica Reactie gaat immers door zolang er in de juiste verhoudingen reactief materiaal voorhanden is.

Volgens G.S.M. van Hooff, directeur van Vogel en voorzitter van de Vereniging Betonreparatiebedrijven (VBR) te Hoofddorp, is er eigenlijk geen oplossing voor het probleem. Het viaduct kan waarschijnlijk het beste vervangen worden; het is onzeker hoe lang het nog veilig dienst kan doen.

Volgens Van Hooff is het Schenkviaduct geen uitzondering. De diagnose ‘ASR’ wordt steeds vaker gesteld, naarmate de kennis erover toeneemt. Opdrachtgevers willen het echter liever niet weten. Eigenaren van kunstwerken zijn geneigd om het bestaan van ASR in de constructie te ontkennen. Zij onderschatten daarmee de ernst van de schade.

Meetpunten

Volgens Vergouwen van de Dienst Stadsbeheer is het onderhoud aan het Schenkviaduct niet gestaakt. “De aantasting wordt van maand tot maand gemonitord. Na ongeveer een jaar hebben we geen aanwijzingen voor een verdergaande ontwikkeling”, aldus Vergouwen. In het kader van het monitoren wordt de hoogte gemeten van rode meetpunten, die onder aan de stalen balken zijn aangebracht. Er bestaat twijfel over de zin van deze meting, die niet direct de toestand van het beton en de wapening betreft.

Het Schenkviaduct is gebouwd in de jaren dertig. Volgens een woordvoerder van Sloperij De Schenk, gevestigd op een terrein dat deels onder het viaduct ligt, is de schade niet van gisteren.

“Er komen geen stukken van af, maar er lekt wel roestwater”, aldus de woordvoerder. Andere bedrijven die mogelijk gevaar van het viaduct te duchten hebben, zijn de Nederlandse Spoorwegen en de EZH. Alle treinen naar en van het Centraal Station lopen onder het Schenkviaduct door, en over het viaduct liggen leidingen van de stadsverwarming van de EZH.

Maandelijkse controle van de hoogte van de meetpunten aan de onderzijde van de stalen balken van het Schenkviaduct.

Een deel van een stalen balk onder het Schenkviaduct. Uit het gat links op de foto is een proefcilinder geboord.Uit het beton druipt ettringiet en vocht en het staal is door roestvorming aangetast.

Een controle-vak aan de onderzijde van het beton bij de leuning. Ook hier wordt het beton uit elkaar gedrukt door de gel, die ontstaat als gevolg van de Alkali Silica Reactie.

N.Orie

N.Orie

N.Orie

Reageer op dit artikel