nieuws

Almere speelt zich in de kijker

bouwbreed

Je zult maar in de Almerer Filmwijk wonen en iemand vraagt jou voor je huis zelf een filmrol te spelen die op de gevoelige plaat wordt vastgelegd. Bewoners en gebruikers van vijf gebouwen gingen op dit niet alledaagse aanbod in en kwamen zo ‘in the pictures’ van de Belgische fotografe Wanda Tuerlinckx. Een hoofdrol in je directe omgeving met als decor de architectuur van Aldo van Eyck, Sjoerd Soeters, Cees Dam, Inbo-architecten en dhr. I.R.J.M Sluymer-Van Leeuwen.

Het resultaat is de fotoserie ‘Almere Filmwijk’ die momenteel is te bezichtigen in de hal van het stadhuis in Almere-stad. De in scene gezette situaties verwijzen naar filmische cliches. Zo werd in de James Stewartstraat 280 de liefde verbeeld door twee mensen in de Clark Gable/Vivian Leigh-houding. Een jongetje slaat het paar gade, leunend tegen een door Sjoerd Soeters ontworpen roze huis dat voor deze shot lijkt te zijn gemaakt.

De 80 bij 1.20 cm grote foto’s zijn niet voorzien van tekst en uitleg. “Mensen moeten zelf hun eigen verhaal fantaseren”, aldus de 25-jarige fotografe die de foto’s als een weerslag van haar eigen fantasieen beschouwd.

Het po is een initiatief van Tuerlinckx zelf die – geinspireerd door de expressieve architectuur – op het idee kwam om bewoners/gebruikers tegen die achtergrond in de huid van de filmsterren te laten kruipen. De vijf foto’s werden genomen tussen juli en december 1993, onder niet altijd even gunstige omstandigheden. De schaars geklede, verleidelijke dame -het enige professionele model- die door een man en hondje wordt nagekeken in het Judy Garlandhof moest maar liefst een temperatuur van min zeven graden trotseren. Deze naar de erotiek verwijzende foto hangt in het Almerer stadhuis op ooghoogte, iets wat niet door iedereen op prijs werd gesteld. “De verbeelding van dit onderwerp is niet bedoeld als provocatie. Het zijn foto’s met een knipoog, puur entertainment”, aldusTuerlinckx.

Het ensceneren vergde enige voorbereiding. Zo moest voor de actie-foto waarin een hoofdrol voor drie Almerer agenten was weggelegd eerst toestemming worden verkregen van de politie. De agenten staan met hun revolvers in de aanslag, terwijl op de achtergrond twee wit geuniformeerde werknemers dekking zoeken bij het door Aldo van Eyck ontworpen Gezondheidscentrum.

Wie het stadhuis bezoekt moet worden getrokken door een op de glazen lift gehangen foto waarop een met bloed besmeurde dame haar mes dreigend boven het hoofd zwaait alvorens zich op de kijker te willen storten. Door het op- en neergaan van de lift ontstaat een hoogte/diepte perspectief die deze bedreiging versterkt. De ramen in het ontwerp van Cees Dam lijken op ogen; stille getuigen van deze bloeddorstige scene.

Het is de eerste keer dat architectuur in het werk van Tuerlinckx zo’n belangrijke rol speelt. “Objecten alleen zijn niet genoeg, hoewel deze panden zelf menselijk ogen.” In haar eerdere werk zijn het vooral mensen die ze registreert. Zo richtte zij in een Belgisch crematorium haar technische camera op de levenloze mens, die nog op traditioneel katholieke manier werd ‘verzorgd’. Een gebruik dat inmiddels tot het verleden behoort. Deze fotoserie in een jonge bruisende stad kan gezien worden als een reactie op dat po. “Het leven is een momentopname dat ik probeer te registreren.”

De foto’s zijn nog tot en met 19 november te bezichtigen in het Stadhuis te Almere-Stad, Stadhuisplein 1.

Rola Johannes

De politie van Almere in actie met het Gezondheidscentrum van Aldo van Eyck als decor.

Wanda Tuerlinckx

Reageer op dit artikel